• 1400/08/10 - 13:39
  • 123
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
کارشناس مرکز بهداشت قم:

واکسن هراسی مهم‌ترین علت آمار پایین واکسیناسیون در قم است

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم گفت: ۳۵.۳ درصد از مردم قم ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که اصلی‌ترین علت آمار پایین واکسن هراسی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدتقی سلطانی روز دوشنبه درجلسه ستاد اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی استانداری قم افزود: در هفته اخیر که هفته ۸۸ اپیدمی در کشور است، در استان قم موارد فوت و بستری با شیب مناسب درحال کاهش می‌باشد.

وی با بیان این‌که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی درقم بین ۴۶ تا ۵۲ درصد می‌باشد، اضافه کرد: در ۲ هفته گذشته روند مراجعه به پایگاه‌های سرپایی ۹ گانه تست کرونا مقداری افزایش یافته‌است که امیدواریم نشان‌دهنده موارد مثبت نباشد.

وی ادامه داد: درصد مثبت بودن آزمایش کرونا از ۴۴ به ۳۳ درصد کاهش یافته‌است و دربازه زمانی ۱۸ مهر تا ۲ آبان ماه جاری فقط ۲ منطقه در استان قم قرمز، ۱۲ منطقه نارنجی و ۱۴ منطقه زرد بود.

سلطانی بیان کرد: تاکنون حدود ۷۰۷ هزار و ۳۶۱ نفر دز اول، ۳۸۹ هزار و ۱۸۹ نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و در کل یک‌میلیون و ۹۷ هزار و ۲۸۱ دز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده‌است.

به گفته وی،‌ واکسیناسیون نوبت سوم یا دز بوستر برای کادر بهداشت و درمان، جانبازان و ایثارگران و بیماران نقص سیستم ایمنی و خاص آغاز و تاکنون ۷۳۱ دز تزریق شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: درگروه دانش‌آموزان تاکنون ۶۲.۲ درصد و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۵۱.۵ درصد افراد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

کارشناس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: روزانه به‌طور میانگین ۱۲ هزار و ۵۶۵ دٌز واکسن کرونا در استان قم تزریق می‌شود.

وی با بیان این‌که ۹۰ درصد موارد بستری در قم واکسن دریافت نکرده‌اند، گفت: در حال حاضر در بهترین شرایط از نظر تزریق واکسن قرار داریم، زیرا بیماری درحال کاهش است و موارد بستری و شناسایی کاهش یافته؛ اما سرعت واکسیناسیون بسیار کند است.

وی تصریح کرد: هیچ‌کدام از سازندگان واکسن ادعا نکرده‌اند که واکسن به‌صورت ۱۰۰ درصد باعث ایمنی و جلوگیری از مرگ می‌شود؛ ولی همه ادعا دارند که تا درصد زیادی از موارد بستری و یا مرگ جلوگیری می‌کند.

سلطانی افزود: تغذیه، ژنتیک، سیستم ایمنی و آمادگی افراد از جمله موارد مهمی است که در تاثیر واکسن کرونا بر افراد مختلف موثر است.

وی ادامه داد: درصد واکسیناسیون در قم به دلیل تنوع قومیت و ملیت نسبت به تمام کشور متفاوت است، ولی از نظر میزان پوشش واکسن چهارمین استان از انتهای جدول هستیم.

وی تصریح کرد: گروه‌ها و افرادی در  قم به اسم‌ها و اهداف مختلف  سعی در واکسن هراسی دارند.

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 47993
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید