• 1399/09/11 - 09:22
  • 173
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

هفته ایدز گرامی باد (11 لغایت 17 اذر)

.اپیدمی ایدز، معضلی جهانی است و یکی از بزرگترین چالش‌ها را در زندگی فردی و اجتماعی انسان تشکیل می دهد که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف کرده و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.

 

 

 هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. در سال 2020، توجه جهانی بر اپیدمی کووید 19 و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است. حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی هایی از قبیل کووید 19 و اچ آی وی می باشد. با توجه به این موارد موضوع روز جهانی ایدز امسال “Global solidarity, Shared responsibility”  می باشد. که "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" ترجمه می گردد.

 

"همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" این نیاز را ایجاد می کند که همانند نحوه ی پاسخ دهی به اپیدمی اچ آی وی، نحوه ی پاسخ دهی های جهانی سلامت را ببینیم. این امر مستلزم آن است که جهانیان به یکدیگر بپیوندند تا این اطمینان حاصل شود که بر روی مسئله ی سلامت سرمایه گذاری شده است، سیستم های سلامت تقویت شده اند، دسترسی به داروهای درمانی، واکسیناسیون و تست های تشخیصی با احترام به حقوق کلیه ی افراد در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

در سال 2020 برنامه ریزی برای برگزاری کارزار های روز جهانی ایدز به منظور حمایت بیشتر از افزایش تاب آوری سازمانی مراکز ارائه ی خدمات به بیماران مبتلا به اچ آی وی می باشد. این کارزار ها می بایست انعکاس تجربیات افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند و یا از آن متاثر هستند در طول اپیدمی کووید 19 و انتقال نیاز های آن ها در جهت استمرار خدمات در شرایط بحرانی باشد. حمایت از ادغام خدمات اچ آی وی یا تقویت پیوند بین خدمات ، تداوم ارائه ی خدمات به افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند در شرایط بحران مانند اپیدمی کووید 19، برجسته سازی نیازهای افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند در شرایط بحران، طراحی سیستم های منعطف با شیوه های متفاوت ارائه ی خدمات می توانند از محورهای اصلی کارزار های امسال باشند به عبارت دیگر در این کارزار ها می بایست صدای افرادی باشیم که با اچ آی وی زندگی می کنند.

بدین منظور توصیه می شود برگزاری این کارزار ها با همکاری با سمن های منطقه برای انعکاس نقل قول های توصیفی از افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند باشد. این نقل قول ها می تواند در برگیرنده تجربه های آن ها در دریافت خدمات یا استفاده از این خدمات در طول اپیدمی کووید 19 ( با تمرکز بر آسیب پذیری زنان) یا مواجه با خشونت که مانع از دسترسی آن ها به دریافت خدمات شده است، چگونگی تطبیق با شرایط بحران و نحوه ی حصول اطمینان از دریافت خدمات مورد نیازشان، مکانیزم های دسترسی به خدمات و بهترین تجربیاتی که در این دوران داشته اند به همراه تغییراتی که در سیستم دریافت خدمات آنان در زمان بحران ایجاد شده است باشد.  آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ‌آی‌وی و ایدز یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور است، با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگزاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به موضوع اچ‌آی‌وی و ایدز و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است. در جمهوری اسلامی ایران این مقطع زمانی خاص همزمان با سایر کشورهای جهان در نظر گرفته شده است و به عنوان "روز جهانی ایدز" در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است. روز جهانی ایدز امسال نیز همانند همیشه اهمیت دارد تا این نکته به افراد و دولت ها یادآوری گردد که هنوز نیاز اساسی برای افزایش بودجه جهت مبارزه با ویروس اچ ای وی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی، تاثیر اچ آی وی بر زندگی افراد و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، مورد نیاز هست. علی رغم فعالیت ها و اقداماتی که در طول سالیان گذشته انجام شده، هنوز چالش های بسیاری وجود دارد که می بایست به آن توجه گردد. به منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص، "هفته اطلاع رسانی ایدز"  از  17  11  آذر ماه  مد نظر قرار گرفته است. با توجه به این مهم و حساسیت موضوع ایدز و رسالت شما دست اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت کشور هفته اطلاع رسانی ایدز، فرصت مناسبی برای تبیین برنامه ها، جلب مشارکت سیاستگزاران و مسئولان، بیان اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود و همچنین تکریم فعالیت‌های دست اندرکاران خواهد بود.  لازم به ذکر است که با توجه به شرایط پاندمی، کلیه ی مراسم و کمپین ها به صورت مجازی برگزار خواهد گردید.  با عنایت به این موضوع، پیشنهاد می گردد که تمامی ماه آذر به فعالیت های آموزش و اطلاع رسانی با پوشش رسانه ای و شبکه های مجازی اختصاص یابد.

ب) اهداف

1- اطلاع رسانی مناسب در خصوص اچ‌آی‌وی/ ایدز و اهمیت پیشگیری از آن

2- جلب حمایت سیاستگزاران، مسئولان و سازمان‌ها از برنامه‌های اطلاع رسانی و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز و افزایش همکاری‌های بین بخشی

3- معرفی اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود در زمینه برنامه‌های اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور

4- جلب مشارکت انجمن‌های غیر دولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور

5- برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن

 

ج) روشمار هفته اطلاع رسانی ایدز

  • سه شنبه 11 آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و اطلاعات در شرایط بحران
  • چهارشنبه 12 آذر: خانواده و اچ آی وی
  • پنج شنبه 13 آذر: رسانه و اچ آی وی  
  • جمعه 14 آذر:  جوانان، نوجوانان و اچ آی وی
  • شنبه 15 آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی وی
  • یکشنبه 16 آذر: نقش سازمان ها و اچ آی وی
  • دوشنبه 17 آذر: نگاه مثبت، زندگی مثبت

 

 
  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 37885