• 1393/11/27 - 10:25
  • 70
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
گزارش چند موردنجات مادر از مرگ توسط همکاران مرکز بهداشت

گزارش چند موردنجات مادر از مرگ با پیگیری مستمر همکاران مرکز بهداشت

فشار خون بالا در دوران بارداري يكي از علل مرگ و مير و عارضه‌‌دار شدن بارداري‌ها در دنياست بنابراين در دوران بارداري فشار خون بايد به دقت كنترل شود.

  

فشار خون بالا در دوران بارداري يكي از علل مرگ و مير و عارضه‌‌دار شدن بارداري‌ها در دنياست بنابراين در دوران بارداري فشار خون بايد به دقت كنترل شود.

اگر مادر باردار بعد از هفته بيستم بارداري دچار افزايش فشار خون شديد ولي بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزايش فشار خون به علت بارداري خوانده مي‌شود همچنين خانم‌هايي كه بعد از طي نيمه اول بارداري دچار افزايش فشارخون مي‌شوند و در ادرار پروتئین دفع مي‌شود پره اكلامپسي خوانده مي‌شوند.

معمولاً افزايش فشار خون عبارتست از فشار برابر یا بیشتر از 90/140 اين اختلال معمولاً هيچ علامت قابل توجهي ندارد مگر آنكه بسيار بالا رود.

هر چه فشارخون بالاتر و سن بارداري پایین‌تر باشد خطر بيشتر است، خطر ايجاد پره‌اكلامپسي در شرايطي كه افزايش فشار خون قبل از هفته 30 ايجاد شده باشد دو برابر است با اين حال از هر چهار خانم مبتلا به افزايش فشار خون يك نفر در دوران بارداري، زايمان و يا بلافاصله بعد از آن مبتلا به پره‌اكلامپسي است.

ابتلا به افزايش فشار خون بارداري خطرات ديگري از‌ جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زايمان زودرس، جداشدگی جفت و مرده زايي به دنبال دارد.

خانم‌هاي باردار باید طبق برنامه براي ويزيت‌هاي دوران بارداري مراجعه كنند و فشار خون آنها كنترل شود و در صورت شك بايد آزمايش‌هاي تشخيصي درخواست شود.

به علت اينكه پرفشاري خون بر گردش خون جنين تأثير مي‌گذارد پزشك درخواست سونوگرافي مي‌كند تا از رشد جنين و ميزان مايع آمنيوتيك اطمينان حاصل كند گاهي نيز نياز به سونوداپلر مي‌شود. همچنين نياز به يك سري آزمايش‌هاي خون و جمع‌آوري ادرار 24 ساعته از نظر دفع پروتئین است.

در صورت مشاهده علايم پره اكلامپسي از جمله افزايش ناگهاني وزن، سردرد مداوم يا شديد، تغيرات ديد، درد بالاي شكم و يا حساسيت آن ناحيه، تهوع و استفراغ و يا جدا‌شدگي جفت شامل لكه‌بيني يا خونريزي از واژن يا درد و حساس شدن رحم در لمس مادر باید سريعاً به مرکز درمانی مراجعه كنند.

چند مورد  نجات جان مادرباردار وجنین از مرگ توسط کارشناسان مرکز بهداشت استان و شهرستان

مادر بارداری تحت مراقبت پایگاه بهداشتی دی با فشار خون بالای 90/150که در مراقبتهای قبلی به متخصص قلب نیز به همین دلیل ارجاع شده بود دردی ماه سالجاری به پایگاه بهداشتی مراجعه نمود و پس از انجام مراقبت توسط مامای پایگاه مشخص شد که علیرغم مصرف 5 عدد قرص همچنان فشارخون بالای 90/150 می باشد وعلی رغم توصیه ماما، مادر حاضر به مراجعه به مراکزدرمانی نبود لذا ایشان شرح ما وقع را به اطلاع پزشک مسئول محترم فنی مرکز بهداشتی خوراکیان رسانید وایشان نیز تاکید به ارجاع مادر به مرکز درمانی نمودند. مامای محترم پایگاه موضوع را به کارشناس مادران ستاد مرکزبهداشت اطلاع داد و بامشورت ایشان بهترین مرکز درمانی مناسب مادر تعیین گردید، با توجه به سهل انگاری مادر قرار شد ضمن گرفتن پذیرش جهت مادر ، ایشان را به مرکزآموزشی درمانی شهید بهشتی منتقل نمایند .پس از انجام هماهنگی های متعدد مادر پرخطر تحویل آن مرکز درمانی شد ونوارقلبی گرفته وقرار شد پزشک متخصص قلب ایشان را ویزیت نمایند و مادر پس از بستری و تجویزداروهای جدید ترخیص گردید. پس ازپیگیری مجدد ماما، مادر به پایگاه مراجعه نمود و فشارخون ایشان مطلوب  گزارش شده است.

***********************************

در تاریخ آبان ماه سالجاری بهورزخانه بهداشت کرمجگان که جهت انجام امور بهداشتی ومراقبتی سالمندان وکنترل بهداشت محیط به سطح روستا مراجعه کرده بود متوجه شد مادربارداری، میهمان خانم سالمندی شده وازسردرد شکایت دارد،  لذا بلا فاصله فشارخون مادر توسط بهورز بررسی شد که میزان  فشارخون =100/160  بود. لذا سریعا مادر به مامای منطقه ارجاع شد و پس ازکنترل مجدد فشارخون و ویزیت ماماو پزشک  با فرم ارجاع به بیمارستان ارجاع گردید. پس ازبررسی مادر دربیمارستان  و ویزیت متخصص قلب داروهای فشارخون تجویز وفشارخون ایشان کنترل شد وخطر رفع گردید.                                                                             

                                                =================================                         

در تاریخ 5/8/93 نیز مادر بارداری با فشارخون بالا به مرکزبهداشتی درمانی جندقیان مراجعه نمود و مامای آن مرکزپس ازبررسی فشارخون متوجه شد فشارخون مادر بالاست  لذا مادر به پزشک مرکزارجاع و قرار شد باتوجه به اینکه مادر در سن حاملگی39 هفته بود و سابقه فشار خون بالا نداشت به متخصص زنان ارجاع شوند که برای ایشان تصمیم گیری نمایند لذا مادر پرخطر را به بیمارستان ایزدی منتقل نمودند و خوشبختانه ختم بارداری انجام شد و جان مادر و جنین نجات پیدا کرد.

=====================================

همچنین در دی ماه سالجاری بهورزخانه بهداشت صرم متوجه فشار خون بالای مادربارداری از ساکنین این روستا شد. پس از انجام هماهنگی با کارشناس مادران ستاد و پزشک و مامای کهک، مادر با آمبولانس کهک به بیمارستان ارجاع شد. متاسفانه روز بعد مادر رضایت شخصی داده و مرخص شده بودند. با پیگیری مجدد بهورز و تماس با کارشناس مادران ستاد،  برای بار دوم مادر به مرکزبهداشتی  کهک انتقال و با آزمایش ادرار غیر طبیعی و فشار خون بالا با آمبولانس به بیمارستان ارجاع شد و ختم بارداری فورا انجام گردید. درحال حاضر وضعیت سلامت مادر و نوزاد مطلوب است.


  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 18453
کلمات کلیدی