• 1394/09/22 - 20:39
  • 75
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مصاحبه اختصاصی

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی مرکز بهداشت استان قم با دکتر مرتضی آقاحسنی، متخصص عفونی درخصوص پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا :

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی مرکز بهداشت استان قم 

با دکتر مرتضی آقاحسنی، متخصص عفونی درخصوص پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا :


 

 

بیماری انفلوانزا نوعی بیماری ویروسی است که طیف وسیعی از تغییرات ژنتیکی را در خود دارد و به همین خاطر ویروسهایی که می تواند بیماری شبه آنفوانزا یا سرما خوردگی را ایجاد کنند و به دلیل همین ویژگی قادر هست که به طور مکرر شرایط خود را تغییر داده و در انسان بیماریهایی با علائم جدید ایجاد کند. بیماری انفلوانزا شایع ترین بیماری عفونی و سریع الانتقال ترین بیماری با این طیف گسترده می باشد.

چه کنیم که به بیماری آنفلوانزا متبلا نشویم ؟

وقتی بیماری انفلوانزا در جامعه شایع می شود اجتناب و دوری کردن از آن سخت می شود ولی از راههایی که کمک می کند به پیشگیری می توان به روشهای ذیل اشاره کرد:

·         همیشه توصیه می کنیم که شستشوی دست با آب و صابون و حتی در صورت نبودن صابون، شستشو با آب خالی تا حد بسیار زیادی می تواند از انتقال ویروس پیشگیری کند

·         اجتناب از روبوسی و دست دادن راه دیگری است که می تواند از انتقال این ویروس جلوگیری کند. تا حد امکان از حضور در مکانهایی که ازدحام و تراکم جمعیت انسانی هست باید خودداری کرد و باید شرایط را طوری ایجاد کرد که تهویه مناسب وجود داشته باشد.

·         استفاده از ماسک بسیار کمک کننده است بخصوص برای افرادی که از بیمار مراقبت می کنند .

·         در منزل اگر تهویه مناسب وجود داشته باشد در پیشگیری از انتقال انفلوانزا بسیار موثر می باشد.

·         توصیه می کنیم به کسانی که بیمار هستند در منزل استراحت کنند و از حضو ر در مدرسه و محل کار اجتناب کنند چرا که افراد بیمار منبعی برای انتقال بیماری هستند، علاوه براینکه بیماری مانع از انجام کار درست آنها می شود باعث انتقال بیماری به افراد در ارتباط با فرد بیمار می شود بخصوص اگر محل کار مکان تجمعی باشد.

·         در جهت پیشگیری از انتشار ویروس، از رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در میحط جدا خودداری شود. دستمالها را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیندازید.

·         هنگام بیماری از دست زدن به چشم ها و بینی خودداری شود.

·         توصیه ما به افراد بیمار که در حال گذراندن دوران بیماری هستند این است که استراحت کنند، مایعات گرم استفاده کنند و چنانچه به پزشک مراجعه کردند داروهای پزشک را کامل مصرف کنند.

ما سه توصیه مهم برای درمان کسانی که مبتلا به سرماخوردگی و انفلوانزا شدند داریم:

1-     در منزل استراحت کنند و مایعات گرم بنوشند.

2-     در منزل استراحت کنند و مایعات گرم بنوشند.

3-     در منزل استراحت کنند و مایعات گرم بنوشند.

کسانی که بیمار می شوند در حد تب و درد مختصر در عضلات و سرفه های گاه گاهی، نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با استراحت در منزل ، استفاده از تب بر و خوردن مایعات گرم علائم دو تا سه روز بعد بهبود می یابد.

ولی در صورتیکه علائم شدید تر و سرفه شدید مکرر و پشت سر هم  شود، و یا سنگینی یا تنگی نفس مشاهده شد و علائم بیشتر از دو یا سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه شود.

در برخی افراد بیماری انفلوانزا هم شدیدتر بروز می کند  هم عوارض بیشتری نشان می دهد مثل خانم های باردار، افراد مسن، نوزادان و کودکان تا 4 سال، مبتلایان به بیماریهای تنفسی مثل اسم و برونشیت و ...، بیماران قلبی، افرادی که به هر نوع نقص ایمنی مبتلا هستند، افرادی که به دلیل بیماریهای خاص در حال شیمی درمانی هستند و یا داروهای استروئید با دوز بالا استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری هستند بنابراین در صورت مشاهده اولین علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند و توصیه های پزشک را رعایت کنند.

توصیه عام و همیشگی ما این است که :

·         هنگام عطسه و سرفه بوسیله دستمال جلوی دهان و بینی را بگیرند که این روش برای جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه بسیار موثر است چرا که با هر عطسه  و سرفه تعداد زیادی از ویروس ها همراه با ذرات تنفسی از دهان خارج و در فضا پخش می شود و تا یک و نیم تا سه متر در فضا پخش شود و با عث انتشار بیماری شوند .

·         افرادی که در منزل از بیماران مراقبت می کنند سعی کنند تماس مستقیم دست با بیمار نداشته باشند و در صورت تماس، بعد از هر تماس دست را با آب و صابون به روش صحیح بشویند.

·         بیمار حتما ماسک استفاده کند یا مداوم دهان و بینی خود را با دستمال بپوشاند چون با پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه از انتشار وسیع ویروس در هوا جلوگیری می شود.

·         در شرایط عادی که بیمار در منزل هست اطرافیان فاصله یک و نیم متر با بیمار را رعایت کنند و در مراقبت از بیمار افراد دقت داشته باشند که با پرستاری خوب ، دادن به موقع داروها و خوراندن غذاهای مناسب ( سرخ کردنی، ترشی و چرب نباشد) و در کل محیطی را فراهم کنند که استراحت کند و به زودی بهبود یابد.

 جهت دریافت مطالب آموزشی پیشگیری از انفلوانزا کلیک فرمایید 

  • گروه خبری : اخبار ویژه
  • کد خبر : 21800
کلمات کلیدی