• 1394/03/09 - 11:13
  • 77
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی مرکز بهداشت- در اعیاد نیمه شعبان و ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب

با عنایت به اعیاد نیمه شعبان و ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی و آغاز تعطیلات تابستانی و حضور تعداد کثیری از زائرین و مسافران از اقصی نقاط میهن عزیزمان در شهر مقدس قم، و توزیع نذورات در ایستگاههای صلواتی و افزایش فعالیت مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی مرکز بهداشت استان با اتخاذ تدابیر نظارتی، در جهت پیشگیری از بروز اپیدمیهای منتقله از آب و غذا فعالیت خواهد نمود .

 

 

با عنایت به اعیاد نیمه شعبان و ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی  و آغاز تعطیلات تابستانی و حضور تعداد کثیری از زائرین و مسافران از اقصی نقاط میهن عزیزمان در شهر مقدس قم، و توزیع نذورات در ایستگاههای صلواتی و افزایش فعالیت مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی من جمله رستورانها،اغذیه فروشیها ، آبمیوه و بستنی فروشیها ، کبابیها ، فروشگاههای آجیل و خشکبار، شیرینی و .... و اماکن اقامتی تفریحی من جمله هتل ها ، مهمانپذیرها ، پارکها ، زیارتگاهها ، رستورانها و اماکن بین راهی، سرویسهای بهداشتی در سطح شهر و در کنار جاده ها و ...،  مرکز بهداشت استان قم با اتخاذ تدابیر نظارتی، در راستای حفظ و ارتقای سطح سلامت شهروندان و مسافرین و گردشگران و پیشگیری از بروز اپیدمیهای منتقله از آب و غذا فعالیت خواهد نمود .

برنامه طرح تشدید نظارتی و فوریتهای سلامت محیط و کار بصورت شبانه روزی در کلیه روزهای تعطیل (12 لغایت 15 خردادماه، با تاکید بر اماکن و مراکز حساس ( مطابق دستورالعمل) اجرا می گردد . 


    

                                                                                   

در این برنامه 9 اکیپ از کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت، در داخل و محدوده مسجد مقدس جمکران، حرم مطهرو خیابانهای اطراف، سطح شهر و ستاد مرکز بهداشت شهرستان مستقر بوده و نظارتهای لازم را معمول خواهند نمود.

همچنین در راستای اطلاع رسانی و آموزش همشهریان و زائرین گرامی این مرکز اقدام به نصب 20 تخته بنر در محوطه مسجد مقدس جمکران ، مراکز بهداشتی درمانی پرتردد  و سطح شهر نموده است. 

 

 

در ضمن متصدیان ایستگاههای صلواتی و مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی ملزم به رعایت مقررات بهداشتی ذیل بوده و از همشهریان گرامی تقاضا می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با شماره 1490 (سامانه پاسخگویی شکایات بهداشتی وزارت بهداشت) تماس حاصل فرمایند.


 1.          تهیه کارت بهداشت  افراد دخیل در امر تهیه ، آماده سازی و عرضه مواد غذایی

2.         جلوگیری از فعالیت افراد دارای بیماری های واگیردار تنفسی، اسهالی و پوستی

3.         رعایت بهداشت فردی و استفاده از روپوش مناسب بخصوص شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون توسط افراد دخیل در امر تهیه ، آماده سازی و عرضه مواد غذایی

4.         تهیه مخازن آب آشامیدنی بهداشتی و درب دار مجهز به شیر برداشت دارای کلر باقیمانده استاندارد

5.         در صورت استفاده از یخ حتماً از یخ بسته بندی دارای تاییدیه بهداشتی  استفاده شده و جایگاه مناسب و محفوظ انبار و نگهداری جهت یخ مصرفی ( ترجیحاً کانکس بهداشتی ) تهیه گردد.

6.         از شکستن یخ در روی زمین خودداری نموده و در صورت لزوم روی میز مناسب و با ابزار مناسب انجام گیرد.

7.         توزیع هر گونه مواد غذایی می بایست بسته بندی شده و دارای مجوزهای بهداشتی لازم باشد.

8.         دقت شود مواد غذایی اولیه حتماً سالم و بهداشتی باشد . صرفاً از موادغذایی و شربت جات مشمول بسته بندی مجاز دارای مشخصات و مجوزهای بهداشتی معتبر جهت توزیع استفاده شود .

9.         خودداری از نگهداری مواد اولیه از قبیل شکر در روی زمین

10.        از توزیع شیرفله جلوگیری شده و از شیرهای بسته بندی شده پاستوریزه یا استرلیزه دارای مجوزهای بهداشتی با تاریخ معتبر استفاده شده و شرایط نگهداری آنها رعایت گردد.

11.        هرگونه پخت و پز باید در مکان هائی که دارای شرایط بهداشتی است انجام شود.

12.        ظروف یکبار مصرف مورد استفاده دارای مجوزهای بهداشتی لازم بوده و حتماً جهت چای و غذاهای داغ از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده شود.

13.        شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف آب ، چای و مواد غذایی

14.        تهیه سطل زباله به تعداد کافی و تاکید بر عدم ریخت و پاش زباله و فاضلاب

15.        چادرهای مورد استفاده بهداشتی از جنس مناسب و قابل شستشو باشند.

16.        از نگهداری غذا ی پخته شده در دمای محیط بیش از دو ساعت خوددداری گردد.

17.        اتخاذ تدابیر لازم جهت حفظ ایمنی مواد غذایی

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 19696
کلمات کلیدی