• 1394/05/26 - 14:12
  • 78
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

خدمات طرح تحول

سناریوی طرح تحول

 

 

طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت

خدمات از ما مشارکت از شما

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، در راستای اهداف سند چشم انداز سال 1404 که بر دستیابی مردم به حداکثر سلامت تاکید دارد، با عزم جزم و با به کارگیری ظرفیت های درون و برون سازمانی، طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت را، درکلانشهر قم به اجرا درآورد.

قابل ذکر است در این طرح مراکز بهداشتی درمانی فعلی به «مراکز سلامت جامعه» و پایگاه های بهداشتی به «پایگاه سلامت» ارتقاء یافته و ضمن افزایش ارائه خدمات سلامت، تعداد این مراکز به 41 مرکز و پایگاهای سلامت به 138 پایگاه افزایش می یابد که طی آن دسترسی همشهریان گرامی به خدمات اولیه سلامت به نحو چشمگیری تسهیل خواهد شد.

در این طرح به ازای هر 4000 نفر جمعیت ساکن شهر قم یک نفر مراقب سلامت تعریف گردیده که این افراد در نزدیکترین واحد سلامت به محل سکونت خانواده یعنی  پایگاه سلامت مستقر هستند.

 قابل ذکر است نحوه ارائه خدمات سلامت در این سطح فعال بوده و از طریق پیگیری کارشناسان مراقب سلامت صورت می گیرد و برنامه دوره ای مراقبت های مورد نیاز به افراد ارائه می گردد.

در صورت عدم مراجعه فرد در موعد مقرر کارشناس مراقب سلامت به منظور جلوگیری از بروز هرگونه وقفه در ارائه خدمات اقدام به پیگیری تلفنی نموده و یا حسب ضرورت به درب منزل مراجعه می نمایند. در این طرح خدمات بهداشتی اولیه ارتقاء یافته و در قالب بسته خدمتی شامل یازده خدمت با عناوین زیر ارائه می گردد:

·        پیشگیری از بیماری های غیر واگیر

·        پیشگیری از بیماری های واگیر

·        تشخیص زودهنگام بیماری ها

·        خود مراقبتی

·        مشاوره و مراقبت اجتماعی

·        مشاوره تغذیه سالم

·        مشاوره سلامت روان

·        سلامت خانواده و جمعیت

·        سلامت دهان و دندان

·        سلامت محیط و کار

·        سلامت در حوادث و بلایا

 در این مراکز، علاوه بر پزشک و دیگر اعضای تیم سلامت، کارشناس مشاور تغذیه سالم و مشاور سلامت روان نیز به ارائه خدمات به همشهریان می پردازند.

برای  کسب اطلاعات بیشتر یا انتقاد و پیشنهاد درباره این طرح،  با شماره 36602089 تماس حاصل فرمایید، یا به پایگاه اطلاع رسانی به نشانی phc.muq.ac.ir مراجعه فرمایید.

 

روابط عمومی مرکز بهداشت استان قم

 

 

  • گروه خبری : اخبار ویژه
  • کد خبر : 20543
کلمات کلیدی