• 1397/01/16 - 13:16
  • 70
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

با پایان طرح بسیج سلامت نوروزی آمار مواد غذایی معدومی از مرز 20 تن گذشت

بازرسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی با انجام 8249 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و مسیرراهی، مراکز عرضه کننده قلیان و هم چنین سامانه های آبرسانی و انجام 4073 مورد سنجش با تجهیزات پرتابل بازرسی بهداشت محیط، موفق به شناسایی و معدومسازی بیش از 20 هزار کیلو مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف شدند.

 

بازرسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی با انجام 8249 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و مسیرراهی، مراکز عرضه کننده قلیان و هم چنین سامانه های آبرسانی و انجام 4073 مورد سنجش  با تجهیزات پرتابل بازرسی بهداشت محیط، موفق به شناسایی و معدومسازی بیش از 20 هزار کیلو مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف شدند. با آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی و تشدید نظارتهای بهداشتی تعداد 433 مورد اخطار نواقص بحرانی و غیربحرانی جهت واحدهای صنفی متخلف صادر شده و 78 متصدی به مراجع قضایی معرفی شدند. در همین راستا 30 امکنه پلمپ و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری بعمل آمد. دارا بودن کارت بهداشت توسط متصدیان اصناف مختلف یکی از مواردی است که مورد توجه بازرسان بهداشت محیط قرار گرفته بطوریکه در طول اجرای طرح تعداد 1778 مورد کارت بهداشت صادر گردید. 

درصورت مشکوک بودن آب و مواد غذایی مورد بازدید، نمونه برداری انجام می شود که تعداد این موارد در این طرح، 78 مورد نمونه برداری از مواد غذایی سنتی و صنعتی و 348 مورد نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی و آب اسخترها بوده است. همچنین در جهت اطمینان از میزان سلامت آب آشامیدنی و استخر تعداد 1839 مورد سنجش کلر آزاد باقیمانده آب انجام شد که 1539 مورد آن مطلوب ثبت گردیده است. 

از 20445 کیلو مواد غذایی معدوم شده نیز به ترتیب گروه طعم دهنده ها و رنگها، گروه کنسرو، کمپوت و نوشیدنی ها ، گروه شیرینی ، نان و آجیل، گروه پروتئینی و گوشتی و در آخر گروه لبنیات بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند. 

رسیدگی به شکایات بهداشتی مردمی یکی از مهمترین اولویتهای بازرسان بهداشت محیط و سامانه 190 یکی از پلهای ارتباطی مردم با وزارت بهداشت و معاونت بهداشتی در استانها می باشد. در طول یک ماه کشیک نوروزی تعداد 412 مورد گزارش مردمی دریافت و مورد پیگیری قرار گرفته است  که 381 مورد آن از طریق سامانه کشوری 190 گزارش گردیده است. 

در طرح بسیج سلامت نوروزی 97 ، با برگزاری 24 جلسه هماهنگی درون بخشی و برون سازمانی تعاملات بسیار ارزشمندی با سازمانهای مرتبط با بهداشت انجام شد بطوریکه تعداد موارد نظارتی و بازرسی مشترک با سازمانهایی مانند شهرداری، گردشگری، تعزیرات حکومتی، صنعنت، معدن و تجارت و ...به 131 مورد رسید. در مجموع در طول یک ماه فعالیت پرتلاش و مستمر بازرسان بهداشت محیط 6306 نفر ساعت حجم کاری انجام شده محاسبه و ثبت گردیده است. 

یکی از موارد قابل ذکر در بازرسی های کارشناسان بهداشت محیط استفاده از تجهیزات پرتابل بازرسی می باشد. مجهز شدن کارشناسان به دستگاه‌های پرتابل و سنجش در محل و افزایش سرعت در برخورد با متخلفان از ویژگی‌ های بارز فعالیت نیروهای بهداشت محیط در ایام نوروز می باشد، یکی از دستگاه‌ های مذکور، دستگاه سنجش بار میکروبی است، که موجب تشدید نظارتها بر رعایت بهداشت در رستوران‌ های بین راهی و محل اسکان مسافران گردیده است. همچنین تجهیز اکیپ ها به دستگاه تبلت و ورود اطلاعات بازرسی در سامانه جامع بازرسی بهداشت محیط موجب تسریع در جمع آوری اطلاعات و آمار و درنتیجه تسریع در تصمیم گیریها درسطح مسئولین گردیده است.

باتوجه به مصادف شدن ایام اعتکاف ماه رجب با طرح بسیج سلامت نوروزی ، نظارت بر 23 محل برگزاری اعتکاف و 7 آشپزخانه تهیه غذای معتکفین، درسه روز متوالی، روزانه  30هزار پرس غذا (15 هزار سحری و15 هزار افطاری) مورد کنترل قرار گرفت. 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 29179
کلمات کلیدی