• 1398/02/29 - 10:13
  • 79
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نقش واکسن در سلامت کودکان

واکسن یکی از موثرترین ابزارهای در دسترس برای پیشگیری از بیماری­های عفونی و عوارض ناشی از آنها است. واکسیناسیون علیه بیماری­های واگیردار، نوعی پیشگیری محسوب می­شود که علاوه بر حفاظت فردی موجب حفاظت جامعه نیز می­­گردد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ایمن­سازی هر ساله از حدود 3- 2 میلیون مرگ در دنیا جلوگیری می­کند.

نقش واکسن در سلامت کودکان

     واکسن یکی از موثرترین ابزارهای در دسترس برای پیشگیری از بیماری­های عفونی و عوارض ناشی از آنها است. واکسیناسیون علیه بیماری­های واگیردار، نوعی پیشگیری محسوب می­شود که علاوه بر حفاظت فردی موجب حفاظت جامعه نیز می­­گردد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ایمن­سازی هر ساله از حدود 3- 2 میلیون مرگ در دنیا جلوگیری می­کند. برنامه گسترش ايمن­سازي (EPI) در جهان از سال 1974 آغاز شد و ارائه خدمات ايمن­سازي به وسيله انجام دوره­هاي بازآموزي، تأمين واكسن­هاي ايمن و توسعه زنجيره سرماي مطمئن براي آحاد جامعه به سرعت توسعه يافت. در جمهوري اسلامی ايران نيز اين برنامه، پس از پيروزي انقلاب مورد مطالعه قرار گرفت و از سال 1363، برنامه اجرايی آن در سطح گسترده با تعليم مديران بهداشتی در سطوح مختلف، تقويت زنجيره سرما و تدوين برنامه عملياتی ايمن­سازي كشور شروع شد. در حال حاضر بیماری­های قابل پیشگیری با واکسن که طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت و در مقاطع مختلف در برنامه ایمن­سازی کودکان گنجانده شده­اند شامل بیماری­های سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت ب، هموفیلوس آنفلوانزای تیپ ب، می­باشد.

یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء سطح سلامت جامعه به ویژه در بین کودکان، پیشگیری از بیماری­ها از طریق ایمن­سازی است به طوری که در صورت عدم واکسیناسیون کامل، صحیح و به موقع در کودکان، بیماری­های عفونی زندگی آنها را تهدید خواهد کرد. دستيابی به پوشش بالاي 95 درصد در سطح كشور و سطح شهرستان قم سبب گرديده تا بيماري­هايی كه در اوايل انقلاب، موارد بالايی از مرگ و مير كودكان جامعه را تشکيل می­دادند، كاهش چشمگيري پيدا نمايند. موفقيت در برنامه­هاي حذف كزاز نوزادي، ريشه كنی فلج اطفال، حذف سرخك و سندرم سرخجه مادرزادي و كنترل بيماري ديفتري، از مهمترين دستاوردهاي برنامه توسعه ايمن­سازي طی 35 سال گذشته بوده است. با کاهش بروز بیماری­ها و فراموشی شیوع بالا و مرگ و میر ناشی از آن، به تدریج ترس و نگرانی جامعه فروکش کرده و در عوض شایعات و اخبار منفی علیه واکسیناسیون و فواید آن روز به روز گسترش پیدا می­کند که موجب سلب اعتماد عمومی، تاخیر و عدم مراجعه برای دریافت واکسن می­گردد.

 

 استفاده از منابع بی اعتبار و غیر علمی و یا استفاده عامدانه از بخشی از یک خبر، روش معمول برای زیر سوال بردن این دستاورد مهم در دنیا و تحت تاثیر قرار دادن مردم بوده است. به هر حال مجاورت کشور ما با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق و پایین بودن سطح خدمات بهداشت عمومی از جمله واکسیناسیون در آن مناطق، لزوم هشیاری بیش از پیش مسئولان و خانواده­ها را می­طلبد. هر گاه میزان واکسیناسیون کاهش یابد و ارائه این خدمت ارزشمند مورد بی مهری قرار گیرد؛ به سرعت، امکان شیوع بیماری­های قابل پیشگیری با واکسن فراهم گردیده و در آن صورت، سلامت کودکان و جامعه به مخاطره خواهد افتاد. در پایان خاطر نشان می­شود واکسیناسیون کودکان، از ارکان ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه بوده و این اقدام ارزشمند، بیش از پیش نیازمند حمایت است.      

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول
  • کد خبر : 32467
کلمات کلیدی