• 1399/01/05 - 15:07
  • 145
  • زمان مطالعه : 18 دقیقه

پرسش و پاسخ ها در باب بیماری کرونا (covid19)

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که باعث ایجاد بیماری در انسان ها و حیوانات می شوند. در انسانها ، کرونا ویروس های متعددی به عنوان عامل ایجاد عفونت تنفسی شناخته شده اند که می توانند باعث ایجاد سرماخوردگی های معمولی تا بیماری های شدید تنفسی مثل سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) (Middle east respiratory syndrome (و سندرم تنفسی حاد شدید ((SARS (Server acute respiratory syndrome ( بشوند. آخرین عضو خانواده کرونا ویروس ها که به تازگی کشف شده است و باعث بیماری کرونا می شود. covid-19 نام دیگر این بیماری است.

 

 

پرسش و پاسخ ها در باب بیماری کرونا (covid19)

 

<![if !supportLists]>1)    <![endif]>کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که باعث ایجاد بیماری در انسان ها و حیوانات می شوند. در انسانها ، کرونا ویروس های متعددی به عنوان عامل ایجاد عفونت تنفسی شناخته شده اند که می توانند باعث ایجاد سرماخوردگی های معمولی تا بیماری های شدید تنفسی مثل سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) (Middle east respiratory syndrome   (و سندرم تنفسی حاد شدید ((SARS (Server acute respiratory syndrome  ( بشوند. آخرین عضو خانواده کرونا ویروس ها که به تازگی کشف شده است و باعث بیماری کرونا می شود. covid-19 نام دیگر این بیماری است.

<![if !supportLists]>2)   <![endif]>Covid-19 چیست؟

Covid-19 یک بیماری عفونی است، و توسط آخرین عضو خانواده کرونا ویروس ها که به تازگی کشف شده است ایجاد می شوند. این ویروس جدید تا زمان شروع درگیری در استان ووهان کشور چین در تاریخ دسامبر 2019 ناشناخته بود.

<![if !supportLists]>3) <![endif]>علائم covid-19 چیست؟

شایع ترین علائم covid-19  ، تب ، خستگی ، سرفه خشک است. بعضی بیماران ممکن است درد برنی / گرفتگی بینی / آبریزش بینی / گلودرد یا اسهال هم داشته باشند این علائم معمولاًبه آرامی و به تدریج ایجاد می شوند.

          بعضی از مردم بدون اینکه هیچ علامت یا احساس ناخوشایندی داشته باشند مبتلا می شوند. اکثر مردم (80%) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می کنند. تقریباً یکی از هر شش نفر مبتلا به covid-19  دچار بیماری جدی و تنگی نفس شدید می شوند.

          افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای مثل فشارخون بالا ، بیماری قلبی یا دیابت دارند ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید covid-19 دارند. افرادی که دچار تب ، سرفه و تنگی نفس می شوند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

<![if !supportLists]>4)  <![endif]>Covid-19 چگونه منتشر می شود؟

مردم می توانند covid-19  را از سایر افرادی که حامل ویروس هستند دریافت کنند. بیماری میتواند به صورت فرد به فرد منتقل شود. راه انتقال از طریق ترشحات تنفسی ریزی است که در هنگام سرفه یا تنفس از دهان یا بینی فرد مبتلا به اطراف پرتاب می شود. این قطرات روی وسایل و سطوح اطراف فرد می نشیند و می چسبد. سایر مردم با لمس این سطوح covid-19 را می گیرند و سپس به چشم ها ، بینی و دهان خود دست می زنند.

راه بعدی انتقال از طریق تنفس مستقیم ترشحات تنفسی فرد مبتلا به covid-19 است که از طریق سرفه یا دم و بازدم تنفسی به اطراف منتشر می شود. این موضوع عامل اهمیت رعایت فاصله 1 متری (3فوت) از فرد مبتلا است.

WHO در حال انجام تحقیقات مداوم روی راه های انتشار covid-19 است و یافته های جدید را منتشر خواهد کرد.

<![if !supportLists]>·       <![endif]>ویروس عامل covid-19 می تواند از طریق هوا منتقل شود؟

مطالعات روزانه بیانگر این است که ویروس عامل covid-19 بصورت عمده از طریق تماس مستقیم با قطرات و ترشحات تنفسی منتقل می شود تا از طریق جریان هوا، به پاسخ سوال قبل« covid-19چگونه منتشر می شود» مراجعه شود.

<![if !supportLists]>·       <![endif]>آیا covid-19 ممکن است از فردی که هیچ علائمی ندارد گرفته شود؟

راه اصلی انتشار بیماری از طریق قطرات تنفسی است که با سرفه خارج می شود. ریسک ابتلا به covid-19 از فردی که هیچ علائمی ندارد خیلی کم است. به هر حال ، بسیاری از افراد که مبتلا به covid-19 می شوند علائم خفیفی را تجربه می کنند ایم موضوع علی الخصوص در رابطه با مراحل ابتدای ابتلا به بیماری صدق می کند. به همین علت ممکن است بیماری از فردی که covid-19 با علائم خفیف مثل سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی کند به دیگران منتقل شود.

 

          WHO در حال انجام تحقیقات مداوم روی دوره های انتقال covid-19 است و یافته های جدید را منتشر خواهد کرد.

<![if !supportLists]>·       <![endif]>آیا ممکن است که من covid-19 را از مدفوع فرد مبتلا به بیماری بگیرم؟

ریسک گرفتن covid-19 از مدفوع فرد مبتلا کم است. گرچه تحقیقات اولیه بیانگر حضور احتمالی ویروس در مدفوع بعضی از افراد مبتلا است اما انتشار ویروس از این راه عامل اصلی شیوع نمی باشد.

WHO درحال انجام تحقیقات مداوم روی راه های انتشار covid-19 است و یافته های جدید را منتشر خواهد کرد. اما چون این موضوع یک ریسک فاکتور محسوب می شود، دلیل دیگری برای شستشو منظم دست ها بعد از دستشویی و قبل از صرف غذا می باشد.

<![if !supportLists]>5)  <![endif]>چه کارهایی می توان برای مراقبت از خود و جلوگیری از گسترش بیماری انجام داد؟

معیار های حفاظتی برای همه ی مردم:

     از آخرین اخبار و اطلاعات شیوع covid-19 آگاه بمانید. این اطلاعات از طریق وب سایت WHO و مراجع بهداشت عمومی ملی و محلی قابل دسترسی است. در بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان کیس های مبتلا به covid-19 و در تعداد زیادی هم طغیان covid-19 دیده شده است.

مراجع در چین و برخی دیگر از کشورها موفق به کاهش یا توقف شیوع covid-19 شده اند. با این حال چون وضعیت غیر قابل پیش بینی است ، باید به صورت منظم آخرین اخبار را دنبال کرد.

شما می توانید با انجام یکسری اقدامات احتیاطی ساده شانس ابتلای خود به covid-19 را کاهش دهید:

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>بصورت منظم و صحیح و کامل دست های خود را با پاک کننده های دست بر پایه الکل یا با آب و صابون بشوئید. چرا؟ زیرا شستن دست ها با آب و صابون یا استفاده از پاک کننده های دست بر پایه الکل ویروس هایی که ممکن است روی دستتان باشد را میکشد

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>حداقل فاصله ی 1 متری (3 فوت) بین خود و هرکسی که سرفه یا عطسه می کند تنظیم کنید چرا؟ زیرا وقتی فردی سرفه و عطسه می کند قطرات تنفسی ریزی را از دهان یا بینی به بیرون پرتاب می کند که ممکن است حاوی ویروس باشد ، اگر شما خیلی نزدیک باشید می توانید آن قطرات را تنفس کنید که اگر آن فرد مبتلا به covid-19 باشد حاوی ویروس است.

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>از لمس چشم ها ، بینی و دهان خود ، خودداری کنید. چرا؟ زیرا دست ها سطوح زیادی را لمس می کنند و ممکن است ویروس به آنها بچسبد. با اولین بار آلوده شده دست ها  می توانند ویروس را به چشمها ، بینی یا دهان منتقل کنند. از آن قسمت ها ، ویروس می تواند وارد بدنتان شود و شما را بیمار کند.

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>اطمینان حاصل کنید که شما و اطرافیانتان از بهداشت تنفسی خوبی برخوردارید. اینه به معنی پوشاندن دهان و بینی خود با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه یا سرفه است ، سپس دستکال استفاده شده را سریعاً دور بیاندازید. چرا؟ زیرا قطرات تنفسی باعث انتشار ویروس می شوند. با رعایت بهداشت تنفسی می توانید اطرافیان خود را در برابر ابتلا به سرماخوردگی آنفولانزا و covid-19 محافظت کنید.

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>اگر احساس ناخوشی می کنید رد خانه بمانید و اگر تب ، سرفه و تنگی نفس دارید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید و دستورالعمل های مراجع بهداشت محلی خود را دنبال کنید. چرا؟ زیرا مراجع ملی و محلی بهداشت به روزتزین اطلاعات منطقه محل زندگی شما را دارند تماس برای مساعده به مراکز تدارک بهداشت شما کمک می کند تا شما را به سرعت به مرکز بهداشت صحیح برساند. اینکار به حفظ سلامت شما و جلوگیری از انتقال و انتشار ویروس به بقیه جلوگیری می کند.

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>از جدیدترین مناطق حساس با خبر شوید(مناطق حساس شهرها یا قسمت های خاصی از یک منطقه هستند که covid-19 بصورت گسترده در آن مناطق منتشر شده است) به خصوص اگر مسن هستید یا دیابت دارید در صورت امکان در صورت امکان از سفر کردن به آن مناطق خودداری کنید. چرا؟ زیرا افراد مسن ، دیابتی ، دارای بیماری قلبی و ریوی شانس بیشتری برای گرفتن covid-19 در آن مناطق دارند.

معیارهای حفاظتی برای افرادی که در مناطق گسترش covid-19 هستند یا به تازگی (طی 14 روز گذشته) از آن مناطق بازدید کرده اند:

<![if !supportLists]>ü    <![endif]>از دستورالعمل هایی که برای عموم گفته شد استفاده کنید(موضوعات بالا)

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>اگر حتی با علائم خفیفی مثل سردرد ، تب با درجه پائین (37/3 درجه سانتیگراد یا پائین تر) آبریزش بینی خفیف احساس ناخوشی می کردید تا زمان بهبودی خود را ایزوله خانگی کنید. اگر ضروری است که کسی برایتتان آذوقه بیاورد یا خودتان به بیرون بروید ( مثلاً برای خرید غذا و...) برای جلوگیری از آلوده کردن دیگران ماسک بزنید. چرا؟ زیرا جلوگیری از ارتباط با دیگران و مراجعه به مراکز بهداشتی ، به این مراکز کمک می کند تا بصورت موثر عمل کرده و به حفاظت شما و دیگران در برابر covid-19 احتمالی و دیگر ویروس ها کمک کنند.

<![if !supportLists]>ü  <![endif]>اگر تب ، سرفه و تنگی نفستان پیشرفت کرد، فوراً با پزشک خود تماس گرفته و درباره سفر آخر یا ارتباط خود با مسافران به او بگوئید زیرا این علائم می تواند نشاندهنده عفونت تنفسی باشد چرا؟ زیرا تماس با پزشکبه شما کمک می کند تا به سرعت با مراکز بهداشتی مناسب بیماری خود در ارتباط قرار گیرید. این کار به جلوگیری از انتشار covid-19 احتمالی و سایر ویروسها کمک می کند.

 

<![if !supportLists]>6)  <![endif]>چقدر احتمال دارد که من covid-19 گرفته باشم؟

ریسک ابتلای شما به جایی که شما هستید و به خصوص اگر در آنجا طغیان covid-19 باشد بستگی دارد. برای بسیاری از افراد در بسیاری از مناطق ریسک گرفتن covid-19 هنوز کم هست. با این حال نقاط مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارند که ویروس درآنجاها منتشر شده است. برای مردمی که در این نقاط زندگی می کنند یا از این مناطق بازدید داشته اند ریسک ابتلا بیشتر است. دولت ها و مراکز بهداشتی هرگاه کیس جدیدی از covid-19 شناخته می شود اقدامات شدیدی انجام می دهند.

حتماً هرگونه ممانعت محلی مبنی بر سفر، جنبش ها و تجمعات بزرگ را که از طرف دولت اعلام می شود تبعیت کنید. همکاری کردن با تلاشهای کنترل بیماری ریسک ابتلا و انتشار ویروس و بیماری covid-19 را کاهش می دهد.

جلوی شیوع covid-19 و انتقال بیشتر آن همانطور که در چین مشاهده کردیم می تواند گرفته شود. متاسفانه طغیان های جدید بیماری می تواند به سرعت در قسمتهای مختلف جهان پدیدار شود. مسئله مهم آگاهی از محل زندگی خود یا جایی است که قصد رفتن به آن را دارید.

WHO به روزرسانی های روزانه را منتشر می کند. همچنین می توانید این اطلاعات را در https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/ مشاهده کنید.

 

 

<![if !supportLists]>7)  <![endif]>آیا من باید درباره covid-19 نگران باشم؟

بیماری حاصل از covid-19 بطور عمده خفیف است به خصوص در کودکان و افراد جوان ، با این حال ممکن است باعث بیماری شدید هم شود یعنی یکی از هر پنج نفری که بیماری را می گیرند به مراقبت های بیمارستانی احتیاج پیدا می کنند. این موضوع نرمالی است که مردم درباره تاثیرات شیوع covid-19 روی خودشان و کسانی که دوست دارند نگران باشند.

          ما می توانیم نگرانی هایمان را در کارهایمان و فعالیت افرادی که دوستشان داریم و همچنین جامعه مان وارد کنیم. اولین و مهمترین فعالیت شستن مداوم و صحیح دست ها و بهداشت تنفسی است. دومین کار آگاه بودن از جدیدترین اطلاعات و رعایت توصیه های مراکز بهداشت محلی مبنی بر منع سفر و تجمعات و جنبش های جمعی است.

 

اطلاعات بیشتر را در نشانی زیر دنبال کنید.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

<![if !supportLists]>8)  <![endif]>چه کسانی در ریسک بیماری شدید قرار دارند؟

گرچه هنوز در حال تحقیق روی اثرات covid-19 روی مردم هستند اما تا امروز دیده شده است که افراد مسن ، افراد با بیماری زمینه ای قبلی مثل فشارخون بالا ، بیماری قلبی ، بیماری ریوی ، سرطان یا دیابت ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید دارند.

 

<![if !supportLists]>9)   <![endif]>آیا آنتی بیوتیک روی جلوگیری از ابتلا یا درمان covid-19 تاثیر دارد؟

خیر. آنتی بیوتیک ها روی ویروس ها تاثیری ندارند بلکه فقط روی باکتری ها اثر می گذارند. covid-19 در اثر یک ویروس بوجود آمده است پس آنتی بیوتیک ها روی آن بی تاثیرند. پس آنتی بیوتیک ها نباید به منظور پیشگیری یا درمان covid-19 مورد استفاده قرار گیرند.

 

<![if !supportLists]>10)   <![endif]>آیا هیچ دارویی جهت جلوگیری یا درمان covid-19 وجود دارد؟

گرچه برخی داروهای غربی ، سنتی یا خانگی باعث تسکین برخی علائم covid-19 می شوند اما هیچ شواهدی مبنی بر وجود یک داروی خاص جهت جلوگیری یا درمان covid-19 وجود ندارد. WHO هیچ گونه خود درمانی مثل مصرف آنتی بیوتیک جهت جلوگیری یا درمان covid-19 را توصیه نمی کند گرچه تعداد زیادی تحقیقات بالینی داروئی غربی یا سنتی بصورت مداوم در حال انجام است. WHO در اولین فرصت که نتیجه تحقیقات بالینی منتشر شود اطلاعات را در اختیار سایرین قرار می دهد.

 

<![if !supportLists]>11)   <![endif]>آیا هیچ گونه واکسن ، دارو یا درمان برای covid-19 وجود ندارد؟

هنوز نه . تا امروز هیچ گ.نه واکسن یا داروی ضد ویروسی برای جلوگیر یا درمان covid-19 وجود نداشته است. گرچه افراد مبتلا باید درمان های تسکینی علامتی دریافت کنند . افرادی که بیمار شدید می گیرند باید در بیمارستان بستری شوند. بسیاری از بیماران با درمان های حمایتی بهبود می یابند.

واکسن احتمالی یا داروی درمانی خاص بیماری covid-19 در حال تحقیق و بررسی است آنها در حال گذراندن تست در تحقیقات بالینی هستند. WHO در حال همکاری جهت ساخت و گسترش واکسن و داروی درمانی و پیشگیری covid-19 است.

بهترین راه موثر جهت حفاظت از خودتان و دیگران علیه covid-19 شستن مداوم دست ها ، پوشاندن دهان با آرنج یا دستمال کاغذی هنگام سرفه و حفظ فاصله ی حداقل یک متری (3فوت) از سایر افرادی که عطسه یا سرفه میکنند است.

 

<![if !supportLists]>12)  <![endif]>آیا covid-19 شبیه SARS است؟

خیر؛ ویروسی که باعث covid-19 می شود یا ویروسی که باعث سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) می شود از نظر ژنتیکی با هم مشابه اند اما بیماری ای که ایجاد می کند کاملا متفاوت است. سارس کشنده تر است اما نسبت به covid-19 سرایت کمتری دارد. چنانچه از سال 2003 که SARS کشف شد هیچ گونه طغیان SARS دیده نشده است.

<![if !supportLists]>13) <![endif]>آیامن باید برای حفاظت از خودم ماسک بزنم ؟

فقط در صورتی که علائم covid-19 را دارید یا دنبال کسی که covid-19 دارد می روید ماسک بزنید . هر ماسک فقط باید یکبار مورد استفاده قرار گیرد . پس اکر شما بیمار نیستید یا دنبال کسی که بیمار است نمی روید ماسک خود را هدر ندهید . چون در سرتاسر جهان با کمبود ماسک مواجه هستیم WHO  اصرار به مصرف عاقلانه ماسک دارد.

WHOپیشنهاد می دهد تا جهت جلوگیری از هدر رفتن غیر ضرورری یا استفاده نادرست ازماسک ها آنها را بصورت عاقلانه مصرف کنند.

اما موثرین ترین راه پیشگیری و حفاظت از خودتان و دریگران علیه covid-19 شستن مداوم دست ها ، پوشاندن دهان با آرنج یا دستمال کاغذی هنگام سرفه و حفظ فاصله ی یک متری از سایر افرادی که عطسه یا سرفه می کنند است.

<![if !supportLists]>14) <![endif]>چطور باید از ماسک یکبار مصرف استفاده کرد؟

<![if !supportLists]>1.  <![endif]>به یاد داشته باشید ماسک باید فقط توسط کارکنان مراکز بهداشتی ،خدمتکاران و پرستاران ، افرادی که علائم تنفسی مثل تب و سرفه دارند مورد استفاده قراز گیرد

<![if !supportLists]>2.  <![endif]>قبل از اینکه به مساک دست بزنید دست هایتان راباید با مواد شوینده دست بر پایه الکل و آب و صابون بشوئید.

<![if !supportLists]>3.    <![endif]>ماسک را از نظر وجود هرگونه پارگی یا سوراخ بررسی کنید.

<![if !supportLists]>4.    <![endif]>نگاه کنید که کدام سمت ، سمت بالای ماسک است (جایی که آهن خمیده دارد)

<![if !supportLists]>5.    <![endif]>از اینکه سمت درست ماسک را روی خارج قرار دهید مطمئن شوید (سمت رنگی)

<![if !supportLists]>6.  <![endif]>ماسک را روی صورت خود قرار دهید ، قسمت فلزی که روی بینی قرار می گیرد را فشار داده و سفت کنید تا فرم بینی را بگیرد .

<![if !supportLists]>7.    <![endif]>ماسک را پایین بیاورید تا دهان و چانه شما را بپوشاند .

<![if !supportLists]>8.  <![endif]>بعد از استفاده ماسک را در بیاورید. کش لاستیکی را زا پشت گوش در آورده و به سطح آلوده ماسک دست نزنید .

<![if !supportLists]>9.    <![endif]>ماسک را سریعا بعد از استفاده در سطل زباله در بسته بیندازید.

<![if !supportLists]>10.   <![endif]>سریعا دستان خود را با محلول بر پایه الکل یا آب صابون بشویید .

<![if !supportLists]>15)  <![endif]>دوره کمون covid-19 چقدر طول می کشد؟

دوره کمون ، به معنی زمانی است که بین گرفتن بیماری و شروع علائم بیماری به طول می انجامد . بیشترین تخمین برای دروه کمون covid-19 بین 1 تا 14 روز متفاوت است و اکثرا 5 روز طول می کشد.

 این تخمین به زودی با اطلاعات بیشتر جمع آوری شده و به روز رسانی می شود.

 

<![if !supportLists]>16)  <![endif]>آیا ممکن است انسان از منبع حیوانی مبتلا به covid-19 شود ؟

کرونا ویروس ها خانواده برزگی از ویروس ها هستند که در حیوانات شایع اند . گاهی اوقات ممکن است انسان ها این ویروس ها را از حیوانات بگیرند و به سایر انسان ها منتشر کنند . برای مثال ، SARS –COV  با گروه خاصی از گربه ها به نام CIVET CAT  و MERS COV با واسطه گروه خاصی از شترها به Dridary Camel  منتقل می شوند . اما منبع حیوانی احتمالی covid-19هنوز به تایید نرسیده است.

برای محافظت از خودتان ، مثل زمانی که فروشگاه های حیوانات زنده بازدید می کنید ، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کیند . همیشه از سلامت غذای مصرفی خود اطمینان حاصل کیند . از مصرف گوشت خام یا نپخته ، شیر نجوشیده و ناسالم وارکان های داخلی حیوانات که ازسلامتشان مطمئن نیستید خودداری کیند.

 

<![if !supportLists]>17) <![endif]>ویروس چقدر روی سطوح باقی می ماند؟

هنوز نظر قطعی ای راجع به اینکه چقدر روی سطوح باقی می ماند وجود ندارد اما به نظر می رسد که این ویروس مثل سایر ویروس های خانواده کرونا ویروس ها عمل می کند . مطالعات روی کرونا ویروس ها و هم چنین کرونا ویروس عامل covid-19 نشان می دهد که ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی بماند . این موضوع تحت شرایط مختلف متقاوت است (برای مثال اینکه چه سطحی باشد ، دما ، رطوبت محیط اطراف چقدر باشد )

اگر تصور می کنید که سطحی آلوده است ، ممکن است آن را تمیز کنید و با محلول ضد عفونی کنید و از خودتان و دیگران محافظت کنید . دست هایتان را با محلول های پاک کننده بر پایه الکل یا صابون بشویید . از تماس با چشم ها و دهان و بینی خودداری کنید .

 

<![if !supportLists]>18) <![endif]>آیا دریافت بسته از جایی که covid-19 در آن گزارش شده ایمن است ؟

بله . احتمال اینکه یک فرد آلوده بسته را آلوده کرده باشد بسیار کم است و هم چنین ریسک گرفتن covid-19 از بسته ای که حرکت کرده ، سفر کرده و به شرایط و دمای متفاوت به دست شما رسیده ، بسیار پایین است.

 

<![if !supportLists]>19)   <![endif]>آیا کاری هست که من نباید انجام دهم ؟

سیگار کشیدن / پوشیدن ماسک های متعدد / مصرف آنتی بیوتیک

 

 ترجمه و گرداوری : زهرا نوری (از نیروهای داوطلب جهادی)

 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 35723
کلمات کلیدی