• 1394/02/30 - 01:03
  • 74
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

همایش کشوری سلامت کارگران ساختمانی

همایش کشوری سلامت کارگران ساختمانی برگزار شد. در این همایش دو روزه که به همت واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان قم برگزار می شود کارشناسان مسئول بهداشت حرفه ای سراسر کشور حضور دارند.

 

همایش کشوری سلامت کارگران ساختمانی برگزار شد. در این همایش دو روزه که به همت واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان قم برگزار می شود کارشناسان مسئول بهداشت حرفه ای سراسر کشور حضور دارند.

در این همایش جنبه های مختلف سلامت کارگران ساختمانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است در این همایش اساتید و صاحبنظران از مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اداره کل راه و شهرسازی قم و کانون کارگران ساختمانی کشور حضور دارند. در افتتاحیه این همایش دکتر ایرانی خواه ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم در سخنانی گفتند:

همزمان با توسعه صنايع دركشورهاي درحال توسعه حوادث وبيماري هاي ناشي ازكار به يك بحران جدي تبديل شده و مسلما كشور ما نيزبه عنوان يك كشوردرحال توسعه ازاين مقوله مستثني نخواهد بود .سهم صنعت ساختمان و ساخت و سازشهري به صورت ويژه دراين بحران بيش ازصنايع ديگر مي باشد(دراستان قم بيش از 70 درصد حوادث ناشي ازكاردربخش ساختمان رخ داده است )كه دليل اصلي آن عدم وجود يك تشكيلات منظم جهت ساماندهي ايمني و بهداشت حرفه اي در بخش صنعت ساختمان مي باشد.
 وی افزود درحاليكه عنوان مي شود يكي از دلايل عدم رعايت نكات ايمني و بهداشت حرفه اي در حين فعاليت‌هاي ساختماني هزينه‌بر بودن تهيه لوازم ايمني و بهداشتي مي باشد اما در مقابل هزينه هاي ناشي از درمان بيماري ها و حوادث ، اين هزينه ها بسيار ناچيز مي باشد. متأسفانه هنوز صرف هزينه براي رعايت اصول بهداشتكار و حفظ جان افراد در بين كارفرمايان ساختمان نهادينه نشده است كه اين امر نشان‌دهنده لزوم فرهنگ‌سازي در بخش ساختمان جهت رعايت مبحث دوازدهم مقررات‌ ملي ساختمان است.
وی گفت: امروزه با توجه به نياز قشر زيادي ازجامعه به مسكن صنعت ساختمان به عنوان يك صنعت پرسود دركشور ايران مطرح مي باشد . و اين امر منجر به افزايش سرعت درروند اجرايي پروژه ها گرديده است . علاوه بر اين، قسمت اعظمي ازفعاليت ها ، دركارگاه هاي ساختماني مخاطرات مختلفي را براي نيروي فعال دراين صنعت ايجاد مي نمايد . آمارها نشان مي دهد:
1 – 80 درصد نيروي كار ساختماني حادثه ديده در گروه سني زير 40 سال قرارداشتند.
2 – 55 درصد حادثه ديدگان را نيروي كار بيسواد و تا مقطع ابتدايي تشكيل مي دهند.
3 – كارگران ساده ساختماني بيشتر در معرض حادثه قراردارند. ( با 48 درصد فراواني ) و كارگران ماهر (با 30 درصد فراواني ) دومين رتبه حادثه ديدگان را به خود اختصاص مي دهند. كارگران ساده به دليل كمي مهارت و كارگران ماهر به دليل كار در ارتفاعات بيشتر در معرض حادثه قرار مي گيرند.
4 – بالا رفتن ميزان سواد فرزندان باعث كاهش روند حوادث در ميان نيروي كار ساختماني شده است اين امر نشان دهنده انتقال مفاهيم اجتماعي شدن از طريق غير مستقم يعني از مدرسه به دانش¬آموز و از طريق دانش¬آموز به خانواده و سرپرست خانواده مي¬باشد.
5 – بالا رفتن ميزان سواد همسران باعث روند به كاهش حوادث در ميان نيروي كار شده است. اين امر نشان مي¬دهد زنان خانه¬دار اين قبيل كارگران چون در معرض آموزش¬هاي غيرمستقيم تلويزيون و راديو قرار مي¬گيرند و با افزايش سواد دريافت آنها از موضوع¬هاي برنامه بهتر انجام مي¬پذيرد لذا يادگيري آنها به شوهران منتقل مي¬شود و به نوعي در روند اجتماعي شدن آنها تأثير مي¬گذارد.
6 – افزايش تعداد فرزندان و افراد تحت تكفل هم باعث كاهش حوادث شده است، اين امر نشان دهنده افزايش سرعت اجتماعي شدن افرادحادثه ديده توسط فرزندان و عائله از طريق مدرسه و رسانه¬هاي همگاني است كه با روند رو به رشد جامعه-پذيري نيروي كار توسط اعضاي خانواده كاهش حوادث را در پي دارد.
7 – با افزايش سابقه كار وقوع حوادث كاهش مي¬يابد . اين امر به دليل افزايش مهارت در تداوم كار و بالا رفتن تجربه حاصل مي¬شود.
8 – سقوط از بلندي بيشترين درصد فراواني حادثه را به خود اختصاص داده است. به طوري كه 39 درصد حوادث را تشكيل مي¬دهد و بعد از آن سقوط شي¬ء قرار دارد.
9 – جراحت نيروي كار حادثه ديده كه وقفه كوتاه¬مدت و ميان مدت در كار و كسب درآمد او ايجاد مي¬كند، بيشترين درصد فراواني را دارد و در مرتبه دوم نقص عضو با 19 درصد فراواني قراردارد. شايد در آينده نزديك به دليل ضرورت بلند مرتبه¬سازي چنانچه تمهيداتي به كار گرفته نشود، سقوط منجر به فوت بيشترين درصد فراواني باشد ( البته در اين پژوهش در بخش پيشنهادها راه¬هاي عملي براي كاهش و قطع اين قبيل حوادث ارائه شده است ).
حال چه بايد كرد آيا نبايد فكري به حال سلامت نيروي كار در بخش مولد ساختمان نمود .انديشه ما اين است كه با پيشگيري مي توان بسياري از اين حوادث و بيماذي ها را كنترل نمود و همايش حاضر نشان از اهميت توجه دست اند كاران ساخت وساز به سلامت نيروي كار مي باشد.

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 19562
کلمات کلیدی