• 1392/11/30 - 08:31
  • 83
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مردان به سلامت خود توجه کنند

هفته ملی سلامت مردان

در تمام گروههای سنی مذکر، فاکتورهای خطر بیشتر و مرگ و میر نیز بالاتر است . سلامت مردان به لحاظ آنکه قسمت اعظم نیروی کار جامعه را تشکیل می دهند نه تنها برای خود فرد و خانواده وی بلکه بر روی سیستم اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز تاثیر گذار است .

در تمام گروههای سنی مذکر، فاکتورهای خطر بیشتر و مرگ و میر نیز بالاتر است . 

سلامت مردان به لحاظ آنکه قسمت اعظم نیروی کار جامعه را تشکیل می دهند نه تنها برای خود فرد و خانواده وی بلکه بر روی سیستم اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز تاثیر گذار است . سالم زندگی کردن و حفظ سلامتی برای تمام افراد جامعه لازم است اما بدلیل کم توجهی اغلب مردان به وضعیت تندرستی خود و کم اهمیت شمردن علائم خطر و همچنین عموماً ساعات کاری مضاعف. مراجعات ، عموماً در زمان بروز بیماری یا عوارض آن است . این بیماریها می تواند جسمی یا روحی باشد. هفته سلامت مردان، فرصتی است تا مردان به سلامت خود بیشتر توجه کنند و مشکلات خاص گروه جنسی خود را بشناسند . متاسفانه اغلب مردان با وجود داشتن اطلاع کافی از عوامل خطر بیماری ، فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی فعالی دارند دارای سلامت کامل هستند اما مطالعات در کشور نشان داده است که علل مختلفی سلامت مردان را تهدید می کند که بترتیب شیوع عبارتند از: حوادث عمدی و غیرعمدی – بیماریهای روانی و اختلالات رفتاری – بیماریهای قلبی عروقی – بیماریهای دوره تولد – بیماریهای دستگاه تنفس – بیماریهای دستگاه استخوانی و عضلانی- بیماریهای دستگاه گوارش – بیماریهای ادراری تناسلی- سرطانها و بیماریهای تغذیه ای و متابولیک .

  • حوادث ترافیکی در مردان 5 برابر زنان است .
  • اعتیاد 10 برابر زنان است .
  • میزان سقوط در مردان 3 برابر زنان است .

 همچنین مشکلاتی از قبیل خشونت ، خودکشی ، سوختگی، ایدز، هپاتیت مثبت و حوادث ناشی از ابزارهای فنی بمراتب در مردان بیشتر است . اما اغلب این موارد قابل پیشیگری و مداخله توسط فرد است و بخوبی می توان با رعایت نکات ایمنی درهنگام رانندگی ، کسب مهارت کامل کار با وسایل و پرهیز از رفتارهای پرخطر، رعایت ایمنی در محیط زندگی نظیرپیشگیری از زمین خوردن در سالمندان ، توجه به بیماریهای دستگاه قلبی عروقی و ادراری تناسلی وتوجه به ایمنی در هنگام انجام فعالیتهای ورزشی ، این حوادث را کنترل نمود .

 سوانح و حوادث از عوامل تهدیدکننده سلامت و زندگی بشر بوده اند ولی بدلیل بروز شیوع بیماریهای واگیر در اولویت پیشگیری و کنترل سیستم بهداشتی کشورها نبوده اند در حالیکه در دنیای امروز بعنوان یکی از بزرگترین مشکلات زندگی انسان محسوب می شود این گروه آسیب ها دومین علت مرگ و میر در تمام سنین و اولین علت مرگ و میر در گروه سنی زیر 40 سال بوده و از عوامل مهم معلولیت هستند . 

سوانح را می توان به چند دسته تقسیم کرد :

1. سوانح طبیعی 

2. سوانح دست ساز بشر

3. سوانح صنعتی ، الودگی ، آتش سوزی و ...

4. سوانح نظامی (جنگ و ... ) 

5. موارد دیگر (تصادفان جاده ای و ... )

آسیب های شغلی در مردان

آسیب شغلی عبارت است از آسیب فیزیکی به بافتهای بدن بدلیل مواجهه با عوامل استرس زای محیط کار که اگر این آسیب منجر به مرگ گردد حادثه مرگبار نامیده می شود . اما حادثه ممکن است منجر به ناتوانی نسبی یا دائم فرد گردد.

سقوط ، برخورد موادشیمیایی به فرد،برخورد با اشیاء تیز وبرنده، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، حرارت زیاد ، تشعشع یا جریان برق، انفجار، عدم تناسب ابزار کار با جثه فرد و ... عموماً حوادث پرآسیب و شایع که در عین حال قابل مداخله وپیشگیری نیزهستند . 

برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی آموزش ضروری است . اما آن چه که بنظر می رسد این است که به غیر از حوادث طبیعی ، بقیه موارد قابل کنترل و پیشگیری هستند.

 

مرکز بهداشت استان قم

  • گروه خبری : اخبار ویژه
  • کد خبر : 14394
کلمات کلیدی