• 1394/03/18 - 10:17
  • 144
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مراقب گزش ها توسط حيوانات اهلي و وحشي باشيد. بيماري هاري = مرگ حتمي

مراقب گزش ها توسط حيوانات اهلي و وحشي باشيد؛ چراكه درصورت گزش با حیوانات اهلی و وحشی احتمال ابتلاء به بیماری هاری وجود دارد. بیماری هاری يك بيماري عفوني حاد و كشنده ويروسي است.

بيماري هاري = مرگ حتمي

مراقب گزش ها توسط حيوانات اهلي و وحشي باشيد؛ چراكه درصورت گزش با حیوانات اهلی و وحشی احتمال ابتلاء به بیماری هاری وجود دارد. بیماری هاری يك بيماري عفوني حاد و كشنده ويروسي است.

در صورت هرگونه گزش و ایجاد جراحت و حتی خراش سطحي پوست توسط پستانداران خونگرم، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری به نکات ذیل توجه فرمایید:

-  شستشوي محل جراحت صرف نظر از عمق و وسعت جراحت (حتي خراش سطحي) با آب و صابون و سپس آب، به طوري كه در محل جراحت هيچ كف صابوني باقي نماند.

-  ضدعفوني محل جراحت

-   مراجعه فوري به مركز درمان پيشگيري هاري (واقع در خ. امام (ره)- خ. 20 متري شهيد بهشتي- مركز بهداشت استان- مركز هاري. اين مركز به صورت 24 ساعته حتي روزهاي تعطيل فعال است)

-   تزريق به موقع تمامي نوبت هاي واكسيناسيون

بيماري هاري از راههای ذیل به انسان و حيوان منتقل مي شود:

·         راه هاي سرايت بيماري:

-         تماس با مايعات بدن بيمار هار از جمله بزاق، ادرار،‌ خون و...؛ راه هاي تماس با مايعات بدن از طريق كوچكترين خراش يا زخم در پوست، نسوج مخاطي از جمله لب، چشم و بيني،‌جفت و دستگاه گوارش، وسايل آلوده، همچنين تنفس ذرات معلق در هوا

·         متداول ترين علل سرايت هاري: 

1.        گازگرفتن: اصلي ترين علت سرايت بيماري،‌گازگرفتن بوسيله حيوان هار مي باشد.

2.       ليسيدن: سگ ها و گربه هاي به ظاهر سالم كه در اواخر دوره نهفتگي بيماري هاري هستند و هنوز علايم باليني هاري در آنها ظاهر نشده است، از طريق ليسيدن لب، چشم و بيني كودكاني كه با آن ها بازي مي كنند بيماري هاري را منتقل مي كنند.

3.       پنجه كشيدن: پنجه هاي آغشته به بزاق حاوي ويروس نيز بيماري را منتقل مي كند. در گربه و گربه سانان(گربه وحشي،‌يوزپلنگ،‌ ببر و ...) به دليل عادت اين حيوانات به ليسيدن مداوم پنجه ها و آلوده شدن پنجه ها به بزاق،‌كشيدن پنجه نيز مي تواند آلوده كنند باشد.

حيواناتي که به بيماري هاري مبتلا مي شوند: شامل تمام پستانداران خونگرمی (وحشي و اهلي) که به بيماري هاري حساس هستند.

·         پستانداران خونگرم اهلي: علفخواران (گاو،‌گوسفند،‌بز، شتر،‌اسب، الاغ، قاطر و ...) و گوشتخواران (سگ، گربه و ...)

·         پستانداران خونگرم وحشي: سگ،‌گربه، گرگ، شغال،‌ روباه، كفتار، سمور،‌ راسو و ...

علائم بيماري هاري: پس از دوره كمون، ‌بروز علائم در انسان با تب و سوزش و گزگز يا درد در محل زخم،‌ ضعف و ... شروع مي شود نهايتا بيمار يا پرخاشگر يا فلج شده به علت نارسايي قلبي عروقي خواهد مرد. علائم در حيوانات شامل تغيير در رفتار و عادت هاي حيوان است به طوري كه يا پرخاشگر مي شود يا بيش از اندازه به صاحب خود انس و الفت مي گيرد.

راه هاي پيشگيري از ابتلا به هاري:

1)       پيشگيري در حيوانات: احتمال كنترل بيماري در وحوش ضعيف است و در حيوانات اهلي قطع ارتباط آنها با وحوش از طريق قلاده گذاري و بستن حيوانات واكسيناسيون حيوانات اهلي

2)      پيشگيري در انسان:

-        پيشگيري از بروز حيوان گزيدگي: عدم نگهداري حيوانات غيرضروري در محل سكونت، نزديك نشدن به حيوانات غريبه، عدم آزار و اذيت و تحريك حيوانات اهلي از جمله شوخي كردن، پرتاب سنگ، سعي در گرفتن، گرفتن بچه حيوان و ...

-        شستشوي زخم و ‌واكسيناسيون پس از حيوان گزيدگي

 

-  نكاتي در خصوص سگ ها:  جلوي سگ ها ندويد، به چشمان سگ خيره نشويد، به سگ هاي آبستن و شيرده نزديك نشويد، از طرفي موتورسواران هنگام عبور از جاده دقت لازم جهت فاصله از سگ هاي كنار جاده را داشته باشند و از افزايش سرعت در مقابل سگ پرهيز نمايند.

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 19845
کلمات کلیدی