• 1395/01/17 - 13:49
  • 72
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

فعالیتهای معاونت بهداشتی قم از اول اسفند 94 تا 15 فروردین 95

طبق روال هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروزی، طرح بسیج سلامت نوروزی از اول اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردین ماه سالجاری ادامه داشت.

 

طبق روال هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروزی، طرح بسیج سلامت نوروزی از اول اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردین ماه سالجاری ادامه داشت. به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان، مرکز بهداشت شهرستان با همکاری ستاد استانی با استقرار 16 تیم بهداشت محیط در سطح شهر و تیم های ستادی مستقر در مرکز بهداشت استان و شهرستان، گروه مبارزه با بیماری ها، آزمایشگاه های تحت پوشش و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی در این ایام با تشدید و استمرار نظارتهای بهداشتی و ارائه خدماتی مانند واکسیناسیون، ویزیت پزشک و آزمایش های لازم، تلاش در حفظ سلامت همشهریان، مسافرین و زائرین کریمه اهل بیت(س)  داشته است.

در همین راستا از اول اسفند ماه 94، با تلاش مستمر و مجدانه بازرسان بهداشت محیط  شهرستان 11033 مورد نظارت بهداشتی انجام گردید که از این تعداد، 7903 مورد نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، 2216 مورد نظارت بر  اماکن عمومی و  914 مورد نظارت بر اماکن بین راهی بوده است. به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان در طول این نظارتها در پاره ای از موارد مشاهده گردید برخی متصدیان ضمن عدم رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط و ابزار کار، مبادرت به تولید و عرضه مواد غذایی تاریخ گذشته، فاسد و غیر قابل مصرف می نمودند که با هوشیاری بازرسان مرکز بهداشت شهرستان قم مقدار 28717  کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف توقیف و معدوم گردید. در همین راستا تعداد 138 نفر از متصدیان متخلف به مراجع قضایی معرفی و با پلمپ 35 مرکز غیربهداشتی تهیه و توزیع مواد غذایی و بین راهی، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری بعمل آمد.

در مدت 45 روز اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی تعداد 3889 مورد کارت بهداشت جهت متصدیان صنوف مرتبط با مواد غذایی صادر گردیده و در طول نظارتها در معابر پر تردد تعداد20 دستفروش مواد غذایی نیز با هماهنگی واحد سد معبر شهرداری جمع آوری و به بیش از 234  شکایت مردمی که غالبا در سامانه 190 ثبت گردیده بود رسیدگی گردید.  

همچنین در جهت اطمینان از وضعیت سلامت مواد غذایی عرضه شده، تعداد 283 مورد نمونه برداری مواد غذایی سنتی و صنعتی و  416 مورد نمونه برداری باکتریولوژی آب و 2681 موردکلرسنجی آب  آشامیدنی و آب استخرها نیز انجام گردیده است. لازم به ذکر است در جهت آموزش صنوف مختلف مرتبط با مواد غذایی ضمن برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی های درون و برون سازمانی، جلسات آموزشی و حساس سازی ویژه اصناف مختلف برگزار گردید.

یکی دیگر از فعالیتهای مهم و موثر گروه بهداشت محیط در این مدت، نظارت بر بازارچه موقت جنب درب شماره 2 مسجد مقدس جمکران می باشد. به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت، در این بازارچه در طول نظارتهای بهداشتی مشکلات عدیده ای در غرفه های عرضه مواد غذایی مشاهده گردید که با پیگیری های انجام شده و طرح موضوع در کمیته درمان و تسهیلات نوروزی استان و تاکید بر این نکته که این قبیل غرفه ها از نظر این معاونت مورد تایید نمی باشند مصوب گردید کلیه غرفه های عرضه مواد غذایی گرم بازارچه ظرف مدت 24ساعت جمع آوری و متخلفان به دادگاه معرفی گردند که این امر روز 12 فروردین محقق گردید.

همچنین در روز 12 فروردین با قرار گرفتن در استانه روز طبیعت ضمن بازدید از سرویس بهداشتی کلیه بوستانهای سطح شهر و اماکن زیارتی، از آب آشامیدنی نمونه گیری گردید  تا از سلامت آنها اطمینان حاصل گردد. 

با عنایت به قرار گرفتن در استانه سال نو و افزایش فعالیت آرایشگاههای زنانه، از ابتدای بهمن ماه سال جاری طرح تشدید بازرسی از آرایشگاههای زنانه در غالب 5 تیم دو نفره آغاز گردید. به گزارش رسیده از واحد بهداشت محیط مرکز شهرستان در طول مدت این طرح،  از 430 آرایشگاه زنانه با اولویت رعایت بهداشت فردی و کنترل نقاط بحرانی، بازرسی بعمل آمد که از عمده فعالیتها می توان به صدور 153 مورد اخطاریه کتبی، 6 مورد جریمه نداشتن کارت بهداشت، 58 مورد معرفی جهت گذراندن دوره های بهداشت عمومی، 400 مورد توزیع پوسترهای آموزشی شستشوی صحیح دست و  آموزش نحوه صحیح ضدعفونی ابزار و وسایل کار با تأکیدبر اخذ مجوزهای بهداشتی لازم در خصوص انجام اعمال زیبایی و سایر رعایت نکات بهداشتی لازم اشاره نمود.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت، در ادامه فعالیتهای تعطیلات نوروزی ضمن بازدید بیش از 136 بیمارستان و مراکز آموزشی درمانی، 255 مورد پیگیری موارد بیماری، تعداد 1343 مورد آزمایش (سل، التور و هایپوتیروئیدی)، 971 مورد غربالگری هایپوتیروئیدی و PKU و 1142 مورد واکسیناسیون توسط کارشناسان مبارزه با بیماریها انجام گردیده است  که 905 مورد آن واکسیناسیون بدوتولد نوزادان ، 206 مورد هاری و 31 مورد توأم گزارش گردیده است. از دیگر فعالیتهای واحد مبارزه با بیماریها می توان به گزارش 14 مورد حیوان گزیدگی به سایر دانشگاهها و 24 ماموریت درون و برون استانی در راستای کنترل هاری اشاره نمود.

با توجه به فعال بودن تعدادی از مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، تعداد 11125  مورد ارائه خدمات و ويزيت بيماران در این مراکز انجام گردید که نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر بوده است . از این تعداد 8 بیمار جهت ادامه درمان از روستا به مراکز شهری اعزام و تعداد گرديدند. همچنین در راستای حفظ سلامت مادران باردار دارای پرونده در مراکز سلامت جامعه تعداد 36 مورد مادر باردار پرخطر توسط کارشناسان سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان و استان پیگیری و از سلامت ایشان اطمینان حاصل گردید.

شایان ذکر است با هدف نظارت بر نحوه ارائه خدمات، در طول ایام نوروز، مسئولین مرکز بهداشت استان و شهرستان بطور برنامه ریزی شده و مستمر، ضمن بازدید از 62 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی فعال و عرض خدا قوت و تبریک سال نو به پرسنل، مشکلات و نواقص موجود در نحوه ارائه خدمات، تجهیزات  و ... را مورد بررسی و پیگیری قرار دادند همچنین در جهت انجام هماهنگی های لازم با ستاد تسهیلات نوروزی استان مسئولین مرکز بهداشت بخصوص بهداشت محیط بصورت مستمر در این ستاد حضور یافته و ضمن اعلام گزارش کار، به تعامل و تبادل نظر درخصوص برنامه ها انجام پرداختند.

 

گروه آموزش و ارتقائ سلامت و روابط عمومی نیز همسو با طرح بسیج سلامت نوروزی و در جهت آموزش همگانی با روشهای مختلف اقدام به اطلاع رسانی و آموزش اصول بهداشتی نمود. این واحد ضمن طراحی و چاپ بیش از 10 هزار جلد کتابچه سلامتی و سفر اقدام به توزیع از طریق ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش، اکیپ های امدادی جمعیت هلال احمر و همچنین تولیت مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر بین مسافران و زائرین نمود. همچنین  در جهت اطلاع رسانی با مشارکت شهرداری 20 تخته بنر با موضوع سامانه 190 در مبادی ورودی و مکانهای پرتردد شهر نصب گردید که تماسهای مردمی با این سامانه نشان از تاثیرگذاری اطلاع رسانی در این زمینه داشته است. از دیگر فعالیتهای روابط عمومی مرکز بهداشت استان می توان به ارسال پیامک آموزشی، روزآمد نمودن سایت معاونت بهداشتی با قراردادن مطالب آموزشی و اخبار بصورت روزانه و به محض دریافت اطلاعات، استفاده از شبکه دولت و اتوماسیون اداری، ارسال اطلاعات به استانداری جهت قراردادن در سایت، استفاده از فضاهای مجازی و ارسال مطالب آموزشی و اخبار، ارسال اخبار بصورت انلاین به سایت وزارت بهداشت، تهیه گزارشات جهت انعکاس و ... اشاره نمود. 

 


 

 

 

 

 

 

 


  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 23265
کلمات کلیدی