• 1394/03/27 - 10:49
  • 78
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

تشکیل کمیته مرکزی طرح تحول با حضور ریاست محترم دانشگاه

بیست و یکمین جلسه کمیته مرکزی طرح تحول نظامت سلامت با حضور آقای دکتر ایرانیخواه، ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم در مرکز بهداشت استان تشکیل شد

 

بیست و یکمین جلسه کمیته مرکزی طرح تحول نظامت سلامت با حضور آقای دکتر ایرانیخواه، ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی قم  در مرکز بهداشت استان تشکیل شد.

در این جلسه دکتر آقا حسنی رئیس مرکز بهداشت استان قم  ضمن اظهار خرسندی از توجه ویژه و اهتمام ریاست محترم دانشگاه به طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و اختصاص یک روز خاص (چهار شنبه ها) به حضور در مرکز  و پیگیری های مستمر ایشان، به تبین فعالیتهای انجام شده، جلسات برگزار شده ، وضعیت پیشرفت سرشماری، موانع و مشکلات و اهتمام بر اجرای دقیق و موثر طرح پرداختند.

 


 

 

رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص شیوه استقرار مراکز سلامت جامعه و پایگاههای سلامت ایجادی ، تعداد مراکز و پایگاههای موجود، شیوه برونسپاری پایگاههای ایجادی توضیحاتی را ارائه نمودند.



در ادامه اعضای کمیته مرکزی ضمن ارائه فعالیت های انجام شده، به تشریح برنامه های در دست اقدام و مشکلات پیرامون اجرای طرح پرداختند.

سپس مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت و روابط عمومی مرکز بهداشت به تبین فعالیتهای آموزشی و اطلاع رسانی در 3 مرحله اطلاع رسانی ، سرشماری و آشناسازی همشهریان محترم از طرح پرداختند.

 

 

آقای گلشیری در ادامه به تشریح موضوع پرداخت و گفت در آغاز اجرای این طرح با طراحی لوگوی اختصاصی برای جلب توجه عمومی مواد آموزشی و اطلاع رسانی در قالب پوستر، بروشور، بنر در ابعاد و اشکال مختلف، تیزر و پیامک اطلاع رسانی تهیه و با استفاده از روش های مختلف در سطح جامعه اطلاع رسانی گردید. در همین راستا حدود 276 بنر در قالب لمپست، بیش از 70 بنر،بیش از 15 بنر در جایگاههای اتوبوس در سطح شهر، حدود 6000 پوستر و 5000 کتیبه، بیش از 80000  بروشور در دو مرحله اول و دوم چاپ و در اماکن مختلف از جمله ادارات، سازمان ها، مدارس، مطب ها، فروشگاهها، جایگاههای سوخت،بیمارستانها ومراکز بهداشتی درمانی نصب و توزیع گردید. نصب پوستر در اتوبوسها و تاکسی های شهری و همچنین تهیه  تیزر جهت پخش و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیمای استانی مرکز قم . لازم به یادداوری است که طی دو مرحله سپری شده بیش از 300 هزار پیامک اگاهی دهنده، حساس کننده و درخواست مشارکت در سرشمار ارسال گردید.

 

معاون اجرایی مرکز بهداشت ضمن بیان گزارشی  از روند سرشماری طرح تحول با اشاره به اتمام سرشماری در دو منطقه 2 و 3 و لکه گیری همزمان این مناطق و اتمام سرشماری در مناطق یک و 4 طی یک ماه آینده گفتند با وجود استفاده از تمام توان در اطلاع رسانی اجرای سرشماری، در برخی از مناطق به دلیل عدم مشارکت خانواده ها اجرای سرشماری بیشتر از حد انتظار به طول  انجامیده است . ایشان با مقایسه این طرح با طرح آمارگیری نفوس و مسکن علت موفقیت آن را استفاده از ظرفیت تمام دستگاههای استان در اطلاع رسانی و جلب مشارکت عمومی دانسته و جلب همکاری مدیران دستگاهها را در اطلاع رسانی طرح تحول نیز خواستار شدند. 


 

دکتر حاجیلو در ادامه با اشاره با آمار دانش آموزان استان که 120 هزار نفر می باشند و کمبود نیروی ارائه دهنده خدمات دهان و دندان و دندانپزشکی میزان پوسیدگی دندان و نیاز به خدمات دندانپزشکی را در آینده بسیار بالا ارزیابی نموده و ارائه این خدمات را در طرح تحول نظام سلامت جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار مهم دانستند.


 

 

اقای امجدی و دکتر بافرانی (مسئولین گروه گسترش استان و شهرستان) نیز ضمن ارائه گزارشی از بازدید گروه پایشگر وزارتی از طرح تحول در حوزه بهداشت ، اولین مرکز سلامت جامعه و برنامه پزشک خانواده روستایی ، نتایج این پایش را بسیار مثبت دانسته و فعالیتهای انجام شده در طرح تحول را به اذعان کارشناسان اعزامی از گروه گسترش وزارت متبوع، بسیار کامل و با برنامه ریزی دقیق همراه با مستندات و بر اساس رعایت استانداردها ارزیابی نمودند. ایشان بررسی دقیق موقعیت ، شرایط فیزیکی، نیروی انسانی و تجهیزات مراکز فعلی را جهت تبدیل به مرکز سلامت جامعه و پیش بینی دقیق اعتبارات و هزینه ها را عامل موفقیت اجرای طرح برشمردند.

ایشان در ادامه خواستار تشکیل کمیته دانشگاهی طرح تحول نظام سلامت با حضور مسئولین مرکز بهداشت، دانشگاه ، مدیرکل بیمه و نماینده ای از استانداری در دانشگاه گردیدند.

سپس مشکلات موجود در اجرای برنامه پزشک خانواده را در سطح ارجاعات مطرح نموده و عدم ارسال پسخوراند از سطح 2 به سطح یک را بخصوص در مورد مادران باردار را بسیار با اهمیت دانستند.



 


در ادامه جلسه معاون محترم فنی مرکز بهداشت اجرای موفقیت آمیز طرح تحول را در کلانشهر قم ، حاصل برنامه ریزی های دقیق، بهره گیری از تجربیات اجرای طرح در کلانشهرهای دیگر، بومی سازی دستورالعمل طرح حاشیه شهر و در نهایت حاصل تلاش شبانه روزی همکاران معاونت بهداشتی دانستند. آقای دکتر جعفراسماعیلی در ادامه تامین پیش نیازهای طرح، نظارت ستادی  بر نحوه اجرای طرح و آموزش دقیق نیروهای مورد استفاده را ضامن استمرار و ادامه موفقیت در برنامه برشمردند.


 

 

آقای دکتر اسماعیلی ، مشاور معاون بهداشتی نیز با اشاره به جلسات برگزار شده برای مدیران کل و مسئولین استانی را جهت توجیه طرح، برنامه ریزی جهت بازدید آنان از طرح را باعث ملموس شدن آن برای مسئولین و همیاری و مشارکت هرچه بیشتر آنان در اجرای موفقیت آمیز طرح در کلانشهر قم اعلام نمودند. 


 

در انتهای برنامه جناب آقای دکتر ایرانی خواه ضمن تقدیر از تلاشهای مستمر مسئولین و کارشناسان معاونت بهداشتی در اجرای طرح عظیم و بسیار گسترده تحول نظام سلامت، دقت در برنامه ریزی در طرح را عامل افزایش ضریب موفقیت نهایی  و کاهش نواقص آن در طول اجرای طرح ارزیابی نمودند و بر تشکیل و مدیریت کمیته مرکزی دانشگاهی طرح تحول و جلوگیری از هم پوشانی فعالیتها و بازنگری در قسمتهای مختلف اجرای طرح در تمام عرصه ها تاکید فرمودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، مشکل مطرح شده در خصوص سیستم ارجاع را با اجرایی شدن طرح تحول و الکترونیکی شدن پرونده ها و ثبت گزارشها در سیستم از سطوح مختلف ارجاع قابل حل دانستند و  استفاده از خیرین و موقوفات موجود در بحث بهداشت و درمان را جهت رفع کمبود فضای فیزیکی مراکز بهداشتی درمانی  مطرح نمودند. 

 

 

 

لازم به ذکر است که کمیته مرکزی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت متشکل از رئیس مرکز بهداشت استان، معاونین فنی و اجرایی مرکز بهداشت استان، مدیران گروه گسترش و توسعه شبکه، آموزش و ارتقاء سلامت و روابط عمومی مرکز بهداشت استان ،رئیس مرکز بهداشت شهرستان ، کارشناس مسئول گسترش شبکه مرکز بهداشت شهرستان، کارشناس و دبیر کار گروه کمیته های مرکزی و اجرایی استان و مشاور رئیس مرکز در امور طرح تحول نظام سلامت می باشند.


 

ستاد استانی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت

رئیس دانشگاه (رئیس ستاد)

معاونت بهداشتی(دبیر ستاد)

و....

کمیته مرکزی طرح تحول نظام سلامت

ستاد اجرائی طرح تحول نظام سلامت

(کمیته مرکزی طرح+مدیران گروههای ستادی)

کارگروه فنی

معاون فنی(رئیس کارگروه)

تیم پایش و نظارت

تیم بازنگری شرح وظایف

تیم تدوین شرح وظایف

کارگروه سلامت دهان و دندان

مدیر گروه سلامت دهان و دنان

(رئیس کارگروه)

کارگروه اجرائی

معاون اجرائی(رئیس کارگروه)

کارگروه سرشماری

معاون اجرائی(رئیس کارگروه)

کارگروه  گسترش وتوسعه شبکه

مدیر گروه گسترش(رئیس کارگروه)

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 19941
کلمات کلیدی