• 1394/09/02 - 09:18
  • 72
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
تشکیل جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم به میزبانی معاونت محترم بهداشت

تشکیل جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم به میزبانی معاونت محترم بهداشت

جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی با دستور کار ارائه گزارش روند پیشرفت و اجرای کار طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و بازدید میدانی از مراکز سلامت جامعه و پایگاههای سلامت ایجادی در مرکز بهداشت استان برگزار گردید.

جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی با دستور کار ارائه گزارش روند پیشرفت و اجرای کار طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و بازدید میدانی از مراکز سلامت جامعه و پایگاههای سلامت ایجادی در مرکز بهداشت استان برگزار گردید.

در ابتدای جلسه معاون بهداشتی ضمن گزارشی کوتاه از آنچه تا کنون در راستای طرح تحول در حوزه بهداشت انجام شده درخصوص بسته های خدمتی قابل ارائه و میزان پوشش جمعیتی هریک از مراکز و پایگاههای سلامت ، نیروهای انسانی مستقر در این مراکز و واحدهای مختلف آنها به تفکیک، گزارش جلسات برگزار شده در وزارت متبوع،  بازدید از اجرای طرح در استانهای دیگر، بلوک بندی، نقشه کشی و جانمایی مراکز براساس ساختار شهر قم، سرشماری طرح،  بسیج های اطلاع رسانی انجام شده در مراحل مختلف اجرای طرح، جلسات توجیهی و آموزش های انجام شده جهت پرسنل، مراقبین سلامت و گروههای مختلف بکارگیری شده در مراکز و پایگاهها، آغاز اجرای طرح با حضور وزیر محترم بهداشت، گزارش کمیته ها و کارگروههای برگزار شده ، توجیه مسئولین استانی باتوجه به تغییر مدیران ارشد استانی، گزارش های خبری، مطبوعاتی و نشست های مختلف با صدا وسیما،خبرگزاریها و جراید استانی، آغاز طرح وارنیش فلوراید، انجام مناقصه ها، بازگشایی پاکات، انتخاب پیمانکاران، عقد قرارداد و واگذاری خدمات به شرکت های برنده ، 400 مورد بازدید تخصصی جهت تعیین موقعیت مراکز ایجادی، سیر منابع اعتباری و هزینه ها، و همچنین خریداری و توزیع تجهیزات به مراکز ایجادی (با اعتباری حدود 3 میلیارد تومان) توضیحات جامعی ارائه نمودند.

آقای دکتر آقاحسنی در ادامه گزارش، از افزوده شدن 124 واحد ارائه دهنده خدمات بهداشتی و اشتغال حدود 470 نیروی کارشناس و بالاتر در بخش خصوصی ( تقریبا 100 نفر از قبل با مرکز بهداشت همکاری داشته اند) خبر دادند و از همکاری ریاست دانشگاه، معاونین و همچنین فعالیت صمیمانه و انجام حجم بالای فعالیت  نیروهای مرکز بهداشت استان و شهرستان تقدیر نموده و ادامه کار و موفقیت آمیز طرح را منوط به ادامه همکاری پرسنل مرکز بهداشت،  مسئولین دانشگاه و معاونبن بخصوص معاونت درمان دانسته و اجرای کامل طرح تحول در حوزه بهداشت را در ارتباطات با درمان و لینک کردن سطح دو خدمات سلامت با سطح اول طرح در حوزه بهداشت دانستند.

ایشان با مقایسه خدمات مراکز و پایگاههای سلامت در قبل و بعد از اجرای طرح  فرمودند با اجرای طرح تحول سلامت، نه تنها زنان و مادران بلکه خانواده مد نظر قرار گرفته و برای کلیه اعضای خانواده براساس گروههای سنی و بدون توجه به جنسیت خدمات ارائه می گردد تا علاوه بر کودکان و مادران، مراقبتهای سلامت برای کلیه افراد جامعه از خدمات ارائه گردد. ایشان اظهار امیدواری کردند با اجرای این طرح جامعه ای آرمانی و همراه با تحول و ارتقاء سطح فرهنگ و بینش خواهیم داشت.

در ادامه دکتر ایرانی خواه ، اجرای طرح عظیم تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت را بصورت یک ماموریت و در حقیقت محکی از سوی وزارت متبوع برای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام نمودند و اظهار امیدواری کردند تا این طرح با سربلندی به سرانجام برسد. ریاست دانشگاه علوم پزشکی این طرح را خلق زیرساختهایی دانستند که وجود نداشت و باتوجه به واقعیت های کشور و استان و همچنین بروکراسی های اداری، خلق ساختار یک سازمان را کار بسیار سنگین و مشکلی ارزیابی نمودند که مرکز بهداشت موفق به انجام آن شده است. ایشان در ادامه فرمودند این طرح علاوه بر اثرات کوتاه مدت بر فرهنگ، روان و سلامت خانواده که شاهد آن هستیم با تکمیل اجرای این طرح در بلند مدت نیز اثرات فراوانی خواهد داشت که انشالله شاهد فرد پیر، ناتوان ، فرتوت و بی خاصیت نخواهیم بود چراکه جامعه اگر هم پیر شود ناتوان نخواهد بود. این طرح، طرح نوید بخش و فعلا آرمانیست و اگر تحقق یابد جامعه را به سویی خواهد برد که رضای خداوند را به دنبال خواهد داشت. قم و مشهد در اجرای این طرح پیشتاز هستند و در کل کشور به زودی تسری پیدا خواهد نمود.

 

حاج آقا طاهری نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با استقبال از اجرای این طرح در شهر مقدس قم در جهت انگیزه دهی به اساتید و دانشجویان رشته های پیراپزشکی جهت خدمت و فعالیت در عرصه سلامت، پیشنهاد نمودند از ظرفیت دانشجویان و اساتید دانشکده علوم پزشکی قم نیز در اجرای طرح بهره گرفته شود. ایشان همچنین جهت استفاده از ظرفیت اساتید این دانشکده جهت آموزش بهورزان اعلام آمادگی نمودند. 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 21607
کلمات کلیدی