• 1394/04/20 - 12:13
  • 79
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
اعلام منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان از سوی وزارت بهداشت و معرفی متخلفین به مراجع قضایی طبق ماده 37

اعلام منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان از سوی وزارت بهداشت و معرفی متخلفین به مراجع قضایی طبق ماده 37

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن مکاتبه با وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی خواستار ممانعت از تبلیغات رسانه ای و پخش هرگونه آگهی درخصوص کالاهای آسیب رسان (لیست اعلام شده) شده است.

طبق ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه و به  منظور صیانت از سلامت افراد جامعه و کاهش کشش تقاضای کالاها و اقدامات آسیب رسان از طریق آگاه سازی، افزایش قیمت(از طریق اخذ عوارض) و منع تبلیغات ، وزارت بهداشت با همکاری دستگاههای مرتبط اقدام به  اعلام فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت جامعه و داروهای با احتمال سوء مصرف نموده است. 

بر همین اساس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن مکاتبه با وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی خواستار ممانعت از تبلیغات رسانه ای و پخش هرگونه آگهی درخصوص کالاهای آسیب رسان (لیست اعلام شده) شده است. 

لازم به ذکر است براساس بند «ج» ماده 37 قانون فوق هرگونه تبلیغات در خصوص کالاهای آسیب رسان جامعه که لیست آن در ذیل آمده است ممنوع بوده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی و متخلفین  مستوجب جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یک میلیارد  ریال با حکم مراجع ذیصلاح قضایی خواهند بود. ‎‎در صورت تکرار برا یهر بار حداقل 20% به جریمه قبلی اضافه خواهد شد. 

فهرست كالاهای آسيب رسان به سلامت

بند (الف) ماده37 قانون برنامه پنجم توسعه- سال 1393

 

 

 

قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 ـ 1390) ...

فصل سوم ـ اجتماعی
سلامت

ماده37ـ برای پیشگیری و مقابله با بیماریها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند اقدامات زیر انجام میشود:


الف ـ فهرست اقدامات و کالاهای آسیبرسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانههای امور اقتصادی و دارائی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت تعیین و ابلاغ میشود.


ج ـ تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت که مصادیق آن سالانه توسط کارگروه موضوع بند (الف) این ماده تعیین و اعلام میشود از سوی کلیه رسانهها ممنوع است.


تبصره ـ عدم رعایت مفاد بند (ج) این ماده مستوجب جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا یک میلیارد (1.000.000.000) ریال با حکم مراجع ذیصلاح قضائی خواهد بود. در صورت تکرار برای هر بار حداقل بیست درصد (20%) به جریمه قبلی اضافه میشود.

================================================

 


 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 20179
کلمات کلیدی