ساختار معاونت
آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها

 

 

 

 


 

 

 

 

آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 4839353
بازديدکنندگان امروز: 6860
کل بازديدکنندگان: 8468214
بازديدکنندگان آنلاين: 5
زمان بارگزاري صفحه: 0.9375 ثانيه
اخبار > روز جهانی سالمند گرامی باد


  چاپ        ارسال به دوست

روز جهانی سالمند گرامی باد

 هفته سالمند گرامی باد

 

 

 

ورزش سالمندی

 نهم مهرماه (اول اکتبر) هر سال تحت عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است، امسال شعار این روز جهانی "فرصت های برابر برای تمام سنین"تعیین شده است.

کرونا فرصتی برای نگاه ویژه به سالمندان

7-13 مهرماه هفته سالمندی گرامی باد

 هفته سالمندان امسال در شرایطی است که شاهد همه گیری کرونا در جهان  هستیم ، روزگاری که سالمندان  عزیزمان بعلت نیاز به اعمال محدودیت در روابط اجتماعی روزهای سختی را سپری می نمایند

شعار ملی هفته سالمندان  امسال "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان " است و از هفتم تا سیزدهم مهر ماه نیز بعنوان هفته گرامیداشت سالمندان نام گذاری شده است.

در راستای تکریم مقام شامخ سالمندان عزیز و ایجاد جو همدلی  با سالمندان  از طرف شورای ملی سالمندان پویش  تماس تلفنی و احوالپرسی مجازی راه اندازی گردید .

شاید این پویش بهانه ای برای یادآوری وظایف ما در قبال تکریم بزرگان اقوام و سالمندان عزیز باشد . و فرصتی است برای داشتن حداقل یک تماس تلفنی با عزیزانمان که شاید فرصت زیادی ازما نگیرد اما باعث خشنودی و شعف خاطر مادران و پدرانمان گردد . 

شرایط کرونایی و رعایت پروتکلهای بهداشتی نباید به معنای قطع ارتباط عاطفی با سالمندان تلقی گردد و تنها بایستی سبک برقراری ارتباط عاطفی را با این عزیزان تغییر دهیم و یادمان باشد که عزیزی منتظر شنیدن صدای ماست .

پیشنهاد ما برای مشارکت در این پویش به شرح ذیل می باشد:

·        تماس تلفنی و مجازی و برقراری رابطه عاطفی با والدین و بزرگان خانواده و تلاش برای کمک به رفع مایحتاج روزمره اشان

·        تماس تلفنی و برقراری رابطه عاطفی با خانواده های معزز شهدا و مفقودین و همدلی با آنها

·        شناسایی سالمندان تنها در محله و منطقه محل سکونتتان و برقراری حداقل یک تماس تلفنی و برقراری رابطه عاطفی با آنها و در صورت امکان کمک به رفع نیازهای روزمره اشان

·        تماس تلفنی با همکاران بازنشسته و برقراری رابطه عاطفی با آنها

·        تماس تلفنی مجازی با اساتید و پیشکسوتان و معلمان قدیمی و برقراری رابطه عاطفی

 

·        کمک به سالمندان برای دستیابی به مراقبتهای پزشکی ضروری ،خرید دارو و مایحتاج ضروری

 

===================================================

 نهم مهرماه (اول اکتبر) هر سال تحت عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است که با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت سالمندان، ترویج توجه به سلامتی قبل از بیماری، افزایش دسترسی سالمندان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی آموزشی و درمانی سالمندان و گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون بخشی در مقوله سلامت، برنامه هایی در این زمان برگزار می گردد اهداف توسعه پایدار، نشان داده اند که فقط در صورتی توسعه قابل دستیابی خواهد بود که شامل همه سنین باشد.

 توانمندی سالمندان در همه ابعاد توسعه، از جمله ارتقاء مشارکت فعال آنها در امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، یکی از راههای تضمین کاهش نابرابری های سنی است.

 

سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازی است و فرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، «پیری» نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند، بلکه به صورت «کمال،حکمت،خردمندی و فرزانگی » تلقی می‌شود. از این رو می‌تواند به عنوان مرحله‌ای موثر و گرانقدر در زندگی به حساب آید.

این واقعیت را نیز باید پذیرفت، اغلب سخن از سالمندی مترادف با ضعف و سستی تلقی می شود،که ناشی از محدودیت انسان در جنبه‌های فیزیکی می‌باشد. با شناخت سیرتکاملی و علل پیری می‌توان تاحدی از ناتوانی‌ها پیشگیری نمود و در نهایت «قدرت فکری» سالمند را با «توان جسمی» وی همراه نمود.

مراقبت ها و پیشگیری های دوران فرزانگی (60 سال به بالا) :

1.      اگرچه تغییرات ناشی از پیری اجتناب پذیر است اما نمی‌توان از بسیاری از آنها تا حدودی پیشگیری نمود یا وقوع آن را به تعویق انداخت بدین جهت لازم است سالمندان را به رعایت موارد ذیل تشویق نمائید :

2.      مراجعه منظم به نزدیکترین پایگاه سلامت و تشکیل پرونده مراقبت

3.      مصرف منظم مکملهای دارویی مانند قرص کلسیم و ویتامین دی زیر نظر پزشک و پایگاه سلامت

4.      انجام به موقع آزمایشات درخواست شده توسط پزشک

5.      شرکت در کلاسهای بهبود شیوه زندگی در سالمندی در پایگاههای سلامت

6.      حضور در جامعه و شرکت در جلسات مختلف مذهبی خانوادگی  اجتماعی و سیاسی

7.      شرکت در برنامه های ورزشی مناسب مطابق توصیه پزشک

8.      رعایت رژیم غذایی مناسب و در صورت نیاز مشاوره با کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت

 

9.      حفظ نشاط و پویایی در دوران فرزانگی و دریافت کمک از مشاورین روانشناسی در صورت نیاز

روز_سالمند00_142769.jpg

روز_سالمند00_144370.jpg


١٠:٤٤ - سه شنبه ٨ مهر ١٣٩٩    /    شماره : ٣٧٢٧٢    /    تعداد نمایش : ١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج