آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها


 

 






 




 

آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 3672603
بازديدکنندگان امروز: 1261
کل بازديدکنندگان: 6427526
بازديدکنندگان آنلاين: 3
زمان بارگزاري صفحه: 1.0140 ثانيه
اخبار > آموزش درست و اثر بخش مهمترین راه پیشگیری از گسترش ایدز


  چاپ        ارسال به دوست

آموزش درست و اثر بخش مهمترین راه پیشگیری از گسترش ایدز

 

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور/ زنان، ۱۶ درصد مبتلایان

 

بنابر اعلام دکتر پروین افسر کازرونی- رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت- آخرین آمار ابتلا به ایدز در کشور ۳۶۰۳۹ نفر تا پایان خردادماه ۹۶ است؛ آماری که طبق اظهارات مسوولان وزارت بهداشت تنها ۳۰ درصد موارد  مبتلا را شامل می‌شود و ۷۰ درصد آنها شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند.

بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان خرداد ۱۳۹۶ مجموعا ۳۶۰۳۹ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسائی، ثبت و گزارش شده‌اند که ۸۴ درصد آنان را مردان و ۱۶ درصد  را زنان تشکیل می‌دهند. ۵۲ درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

به گفته دکتر کازرونی، بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد ۹۷۶۴ نفر فوت ثبت شده‌اند و ۱۴۶۵۶ نفر نیز وارد مرحله ایدز یا همان اچ آی وی پیشرفته شده‌اند.

از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد با ۶۵.۸ درصد، رابطه جنسی با ۱۹.۶ درصد و انتقال از مادر به کودک با ۱.۵ درصد جزو علل ابتلا به اچ آی وی در بین تمام موارد بیمار بوده‌اند. راه انتقال در ۱۲.۴ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

 

براساس همین گزارش الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به طوری که از میان تمام موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماه اول سال جاری، ۳۳ درصد موارد ثبت شده را زنان و ۶۷ درصد  آنها را مردان تشکیل می‌دهند. راه احتمالی انتقال در  ۳۲.۷ درصد موارد، اعتیاد تزریقی، ۴۷.۹ درصد، روابط جنسی، دو درصد از مادر به کودک و در ۱۷.۴ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. همچنین هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

 

 

۱۰ گام سالم برای تجربه زندگی با کیفیت تر در مبتلایان به اچ آی وی/ ایدز

 

نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی که توسط ویروس نقص ایمنی یا همان اچ آی وی ایجاد می شود، نیاز مبرمی به پیگیری درمان های مناسب دارد و مبتلایان به آن بعد از تشخیص، باید تلاش های جدی برای ایجاد و حفظ یک زندگی سالم و با کیفیت داشته باشند.

 اتخاذ شیوه های سالم زندگی در این بیماران، می تواند متوسط طول عمر آنها را به جمعیت عمومی نزدیک کند و برای این امر، ۱۰ گام سالم از سوی متخصصان بهداشتی در دنیا پیشنهاد شده است:

کاهش استرس: کاهش استرس یکی از راه های بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ایدز است و تحقیقات نشان داده است بین استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم وجود دارد. استرس می تواند باعث کاهش اشتها و اختلالات خواب گردد و تاثیرات منفی بر زندگی فرد بگذارد. برخی راه های کنترل استرس شامل: ورزش کردن و مشاوره است و البته بهتر است قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.

در نظر گرفتن احتیاطات هنگام سفر: از آنجایی که بیماران مبتلا به ایدز دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، باید در طی مسافرت بسیار مراقب غذا و آب آشامیدنی خود باشند. بیماری های ناشی از غذا می تواند باعث مشکلات جدی و حتی مرگ در این افراد شود. بهتر است قبل از مسافرت با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چقدر دارو همراه خود ببرید و همچنین توصیه های بهداشتی را از پزشک بپرسید.

حفاظت از پوست: غالبا مشکلات پوستی جزء اولین نشانه های ابتلا به ایدز است و بیماران اغلب دچار عفونت های پوستی مزمن می شوند. مشکلات پوستی این افراد عبارتست از: پسوریازیس، کهیر، زونا و زخم زرد. یک نوع نادر سرطان پوست به نام سارکوم کاپوزی نیز می تواند در افراد مبتلا به ایدز دیده شود.

ماموگرافی و تست پاپ اسمیر مرتب: زنان مبتلا به ایدز باید مراقبت‌ های زیادی داشته باشند، نه‌ تنها برای پیشگیری از سرطان دهانه‌ رحم و دیگر بیماری‌ های ناشی از آن، بلکه برای بارداری، جلوگیری از انتقال به همسر و پیشگیری از انتقال بیماری به نوزاد. زنان باید برای شروع بارداری برنامه داشته و مرتبا تست‌ های ماموگرافی انجام دهند ( یک‌بار در سال برای زنان بالای ۵۰ سال و تکرار گاه ‌به ‌گاه برای سنین ۴۰ تا ۴۹ ).

شروع درمان های دارویی: تحقیقات ثابت کرده ‌اند تجویز داروهای ضدویروس پسگرد جهت کنترل عفونت ایدز، احتمال بیماری و مرگ بر اثر ایدز را ۵۳ درصد کاهش داده و خطر مشکلات مرتبط با ایدز را حدود دوسوم کم می ‌کند، مانند بیماری‌ های قلبی عروقی و برخی سرطان ‌ها. اگر برای زندگی سالم و طولانی با ایدز یک باید وجود داشته باشد؛ آن درمان است. درمان اولین نقطه ‌ای است که باید از آن شروع کنید.

ترک سیگار: تعداد افراد سیگاری در بیماران مبتلا به ایدز دو برابر افراد دیگر است، در نتیجه خطر بیماری‌ های قلبی و مرگ بر اثر مشکلات تنفسی در آن‌ها دو برابر بوده و احتمال سرطان ریه برای آن‌ها ۱۴ مرتبه بیشتر است.

مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم: کمبود تراکم مواد معدنی استخوان در بیماران ایدز به مقدار زیادی دیده می ‌شود و نتیجه‌ آن مقدار بالاتر شکستگی استخوان و مفصل ران و همچنین پیشرفت زودهنگام پوکی استخوان است. درنتیجه‌ این آمارها پیشنهاد می‌ شود تمام زنان مبتلا به ایدز بعد از یائسگی و مردان بالای ۵۰ سال اسکن‌ هایDEXAانجام دهند تا احتمال پوکی استخوان در آن‌ ها ارزیابی شود. مصرف روزانه‌ مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم می ‌تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و متعادل: اهمیت حفظ یک رژیم غذایی سالم و در حد اعتدال، زمانی که اچ آی وی مثبت تشخیص داده می شود، چندین برابر خواهد شد. از آنجا که تعداد سلول هایTدر مبتلایان به اچ آی وی مثبت تا حد زیادی کاهش یافته و ایمنی بدن آنها به چالش کشیده می شود، مصرف مواد غذایی سالم برای کمک به افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیشرفت اچ آی وی ضروری است. علاوه بر این، به گفته کارشناسان تغذیه، رژیم غذایی مناسب می تواند پردازش داروهایی که بیماران دریافت می کنند را برای بدن آسان تر کند و کاهش علائمی مانند اسهال، تهوع و خستگی ناشی از مصرف این داروها را به دنبال داشته باشد.

اجتناب از الکل و مواد مخدر: الکل و مواد مخدر تفریحی می تواند سیستم ایمنی بدن را به ویژه در افراد اچ آی وی مثبت به میزان خطرناکی تضعیف کند ضمن این که توانایی تداخل با داروهای دریافتی در این بیماران را نیز دارد. مصرف مواد مخدر و الکل باعث می شود فرد تغذیه مناسبی نداشته باشد و مصرف داروهای خود را فراموش کند.شما می توانید انرژی خود را صرف کارهای مثبت کنید، مانند ملاقات با دوستان و یا کار بر روی سرگرمی های خود.

توجه به بهداشت دهان و دندان: مشکلات دندان و لثه در مبتلایان به اچ آی وی شایع است و یک سوم از کل این بیماران را درگیر خود می کند. تضعیف سیستم ایمنی بدن و مصرف داروهای اچ آی وی شرایطی مانند زگیل دهان، تاول، برفک دهانی و زخم های دهانی را افزایش می دهد. بسیاری از مبتلایان به ایدز همچنین خشکی دهان را که خود عامل بروز حفره های دندانی است، تجربه می کنند. بیماری های لثه در مبتلایان به ایدز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، و دیابت را نیز افزایش می دهد. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و مراجعه به دندان پزشک حداقل هر ۶ ماه یک بار برای جلوگیری از توسعه مشکلات دندانی ضروری است.

 

 

جامع ترین راهنمای تغذیه ای برای بیماران اچ آی وی مثبت!

تغذیه در بیماران اچ آی وی مثبت اهمیت ویژه ای دارد. بدن این بیماران به دلیل مصرف داروها و روند بیماری، دچار مشکلاتی از قبیل کاهش شدید وزن، عفونت، اسهال و ... می شود. لیپودیستروفی یا سندرم توزیع چربی یکی دیگر از اختلالاتی است که بیماران تجربه می کنند.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازwebmd بهبود رژیم غذایی در بیماران، منجر به ارتقای سلامت، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به درمان علائم و عوارض اچ آی وی، و مدیریت عوارض داروهای مصرفی می شود.

اصول تغذیه سالم در بیماران مبتلا عبارت است از: مصرف سبزیجات، میوه ها و دانه های کامل، انتخاب منابع درست پروتئین، محدود کردن مصرف شیرینی ها، نوشابه ها و غذاهای دارای شکر مصنوعی، مصرف کربوهیدرات های پیچیده.

در اینجا اطلاعات دقیقتر برای شروع یک برنامه غذایی سالم در بیماران اچ آی وی مثبت را می توانید دنبال کنید:

کالری: کالری میزان انرژی در غذاها است و سوخت بدن را تامین می کند. بیماران اچ آی وی مثبت برای حفظ توده بدن خون ممکن است نیاز به دریافت کالری بیشتر داشته باشند:

اگر شما در محدوده وزن سالم به سر می برید، به ازای هر پوند از وزن بدن خود، ۱۷ کالری باید دریافت کنید.

اگر دچار عفونت شده اید، به ازای هر پوند از وزن بدن ۲۰ کالری دریافت کنید.

اگر کاهش وزن را حس می کنید، به ازای هر پوند از وزن بدن،۲۵ کالری دریافت کنید.

پروتئین: به حفظ سلامت عضلات، اندام ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. برای به دست آوردن پروتئین کافی این دستورات را دنبال کنید:

اگر شما یک فرد اچ آی وی مثبت هستید، هدف دریافت ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم پروتئین در روز است.

اگر شما یک زن اچ آی وی مثبت هستید، هدف دریافت ۸۰-۱۰۰ گرم پروتئین در روز است.

اگر بیماری کلیوی دارید، بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری خود را از طریق پروتئین دریافت نکنید. دریافت بیش از حد پروتئین می تواند سلامت کلیه ها را تهدید کند.

گوشت گاو منبع فوق العاده پروتئین بدون چربی است. گوشت سینه مرغ، ماهی و محصولات کم چرب لبنی نیز از محصولات مفید دیگر هستند.

کربوهیدرات: کربوهیدرات ها به شما انرژی می دهند. برای به دست آوردن میزان مناسب کربوهیدرات این دستورالعمل را دنبال کنید:

مصرف ۵ تا ۶ وعده (حدود ۳ فنجان) از میوه ها و سبزیجات در روز.

انتخاب طیف وسیعی از مواد مغذی.

انتخاب حبوبات و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا. اگر به گلوتن موجود در آرد گندم حساسیت دارید، جو را انتخاب کنید. اگر دیابتی یا پیش دیابتی هستید، و یا مقاومت به انسولین دارید، بیشتر منابع کربوهیدرات شما باید از طریق سبزیجات تامین شود.

محدود کردن قندهای ساده مانند آب نبات، کیک، کوکی ها و بستنی.

چربی ها: در تامین انرژی اضافی برای بدن موثرند. بهترین راهکارها برای دستیابی به حد مناسب چربی ها از این قرار است:

۳۰ درصد از کالری روزانه خود را از طریق چربی ها دریافت کنید.

۱۰ درصد از کالری روزانه شما باید از طریق مصرف چربی های غیر اشباع باشد. مثل آجیل، دانه ها، آووکادو، ماهی، روغن کلزا و روغن زیتون.

کمتر از ۷ درصد از کالری دریافتی شما در روز باید از طریق چربی های اشباع مانند گوشت های چرب، مرغ با پوست، کره، لبنیات پرچرب، روغن نارگیل و روغن پالم باشد.

مقابله با مشکلات خاص: بدن شما ممکن است پاسخ های مختلفی به اچ آی وی داشته باشد. شما ممکن است عوارض جانبی داروها را نیز تجربه کنید. برخی از رایج ترین مشکلات و نحوه برخورد با آنها از این قرار است:

تهوع و استفراغ: مواد غذایی کم چرب مانند پاستای ساده، میوه کنسرو شده یا سوپ ساده را برای رفع این علامت امتحان کنید. هر دو ساعت یکبار وعده های غذایی کوچکتر را مصرف کنید. از غذاهای چرب یا تند و یا غذاهای با بوی قوی اجتناب کنید. از مصرف چای زنجبیل غافل نشوید. از پزشک خود در مورد داروهای ضد تهوع سوال کنید.

اسهال: بیش از هر زمان دیگری مایعات بنوشید. از مصرف کافئین اجتناب کنید. از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید. رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب زمینی و نان تست را امتحان کنید. به جای سبزیجات تازه از سبزیجات پخته شده استفاده کنید.

عدم اشتها: برای کمک به تحریک اشتها ورزش کنید. به هیچ وجه الکل ننوشید. برای افزایش اشتها، با خانواده غذا میل کنید. از پزشک خود در مورد داروهای تحریک کننده اشتها بپرسید.

از دست دادن بیش از حد وزن: پروتئین، کربوهیدرات پیچیده و چربی های سالم بیشتری به رژیم غذایی تان بیفزایید. از خوردن میوه های خشک و یا آجیل برای تنقلات غافل نشوید. با پزشک خود در مورد مکمل های تغذیه ای برای افزایش وزن مشورت کنید.

مشکلات بلع: غذاهای نرم مانند ماست یا سیب زمینی پخته شده بخورید. از سبزیجات خام اجتناب و آنها را پخته یا کبابی کنید. میوه های نرم مثل موز یا گلابی بخورید. از غذاهای اسیدی مانند پرتقال، لیمو و گوجه فرنگی اجتناب کنید.

 

لیپودیستروفی (سندرم توزیع چربی): از مصرف چربی های مضر اجتناب کنید بخصوص چربی های اشباع و ترانس. چربی های اشباع نشده مانند امگا ۳ را انتخاب کنید. قندهای تصفیه شده را محدود کنید. دانه های غنی از فیبر، میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید. به طور منظم ورزش کنید./

 


١٤:٣٠ - شنبه ١١ آذر ١٣٩٦    /    شماره : ٢٨٣٤١    /    تعداد نمایش : ١٩٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج