آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 5422
بازديدکنندگان امروز: 148
کل بازديدکنندگان: 4603633
بازديدکنندگان آنلاين: 9
زمان بارگزاري صفحه: 1.2947 ثانيه
تحرک و ورزش

اكثر مردم بر اين موضوع واقفند كه ورزش، بخش مهمي از نحوه زندگي است. ورزش منظم سلامت جسمي و ذهني را حفظ مي‌كند و قادر است خطر پيدايش بيماري‌هاي مزمن را كاهش دهد، اميد به بقا را افزايش دهد و كيفيت زندگي را در طول سالهاي آينده بهبود بخشد. اگر ورزش را جزيي از برنامه روزمره خود قرار دهيد، احتمالاً درخواهيد يافت كه انرژي بيشتري براي انجام فعاليتهاي روزانه معمول - مثل خريد ، كار منزل، مراقبت از كودك و باغباني داريد.

  • اگر آمادگي جسماني كافي نداريد، ورزش را به آرامي شروع كنيد و به تدريج آن را افزايش دهيد
    .
  • براي ورزش از كفش، لباس و تجهيزات محافظتي مناسب استفاده كنيد
    .
  • در هنگام ورزش براي پيشگيري از كرامپ عضلاني و خشكي بدن و به حداقل رساندن خطر آسيب به بدن، ابتدا بدن را گرم كنيد و در پايان هم به تدريج با انجام حركات كششي ورزشي را به اتمام برسانيد
    .
  • اكثرا افراد، در هر سني كه باشند، از ورزش بهره‌هاي جسمي و ذهني مختلف مي‌برند، ورزش علاوه بر بهبود كلي انعطاف پذيري، قدرت و استقامت، منافع متفاوتي براي افراد با گروههاي سني متفاوت دارد. در كودكان، ورزش به استحكام استخوان‌ها و عضلات قوي كمك مي‌كند. توازن و هماهنگي حركتي را بهبود مي‌بخشد و نوعي سرگرمي نيز مي‌باشد. در بزرگسالان، ورزش، خطر بيماريهاي قلبي را به حداقل مي‌رساند
    .
در افراد مسن، ورزش، فرآيندهاي همراه با پيري مثل كاهش تراكم استخوان را كند مي كند و اين افراد را قادر مي‌كند تا مدت بيشتري توانايي حركت خود را حفظ كنند. ورزش منظم به زنان باردار نيز كمك مي‌كند تا بهتر از عهده نيازهاي دوران بارداري و زايمان برآيند.
  • بازي‌هايي چون فوتبال قادرند جنبه‌هاي مختلف جسمي كودك از قبيل قدرت، تعادل، هماهنگي و توازن حركتي را بهبود بخشند. چنين بازيهايي موجب سرگرمي بوده و به كودكان امكان مي‌دهند تا از بين ديگر بازيكنان براي خود دوستاني بيابند
    .
  • فعاليتهايي همچون پياده‌روي با حفظ قدرت عضلاني و انعطاف پذيري به مفاصل كمك مي‌كند تا آثار ناشي از افزايش سن كمتر شود
    .

رعايت برخي نكات بهداشتي هنگام فعاليتهاي ورزشي
  • پس از ورزش، جهت نظافت بدن، دوش با آب گرم را فراموش ننماييد. ضمناً از حوله مخصوص به خود استفاده كنيد
    .
  • سعي كنيد پس از تمرين و بازي، لباسهاي ورزشي خود را شسته و زير نور آفتاب خشك كنيد. زيرا لباسهاي ورزشي آغشته به عرق بدن، محيط مناسبي براي رشد قارچهاي بيماري زايي است كه در صورت استفاده مجدد از آنها مي‌توانند انسان را مبتلا نمايند
    .
  • بهتر است فاصله غذا خوردن تا شروع تمرينات ورزشي، كمتر از 3 ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذايي به خوبي انجام گرفته و خون به مقدار كافي در دسترس ماهيچه‌ها باشد. ضمناً نيم ساعت قبل از تمرين و يك ربع بعد از آن، از صرف آشاميدن نوشيدني‌هاي خيلي سرد بايد خودداري نمود
    .
  • احساس خستگي و كوفتگي در پايان تمرين مخصوصاً در مسابقات ورزشي دست مي‌دهد. در اين حالت بدن كاملاً به حالت عادي برنگشته، آمادگي هضم معمولي غذا را ندارد و مدتي طول مي كند تا پس از فعاليت شديد، اشتها به وجود آيد. بنابراين بعد از تمرينات و مسابقات ، تنها مواد غذايي مناسب، نوشيدني‌ها مخصوصاً آب ميوه‌ها هستند
    .
  • در هنگام ورزش كردن در زمين يا سالنها به موانع و خطرات توجه كنيد
    .
  • هنگام استفاده از ابزار و وسايل ورزشي هوشيار باشيد و چگونگي استفاده از آنها را بدانيد تا از ورزش خود لذت ببريد
    .
سعي كنيد ورزش و تمرينات را با توجه به فصل انجام دهيد. اگر در فصل گرما هستيد، ورزشها و حركات را سبك، ملايم و با فاصله انجام دهيد و اگر در فصل سرما هستيد، حركات و تمرينات را پي در پي و به تندي انجام دهيد

 

•·                  در فصل گرما ورزش ملايم‌تر و در فصل سرما ورزش بيشتر و شديدتر مناسب است.
پس از فعاليتهاي ورزشي در معرض جريان هواي سرد قرار نگيريد زيرا احتمال ابتلا به امراض مختلف منجمله بيماريهاي كليوي همواره وجود دارد.

بهداشت ورزشكار

.1 نظافت بدن- معمولاً بدنبال هر فعاليت ورزشي كه با صرف انرژي فراوان همراه است بدن عرق مي‌كند. همين نكته استحمام به موقع ورزشكاران را ضروري مي‌سازد.
.2
بهتر است لباسهاي زير كه مستقيماً با بدن تماس دارند از جنس پنبه و سفيد رنگ باشند و تا حد امكان از لباسهاي رنگي و داراي الياف مصنوعي به عنوان لباس زير استفاده نشود. لباسهاي زير را بايد زود به زود عوض كرد.
 .3
به هنگام ورزش بايد از لباس كم و مناسب و كفش فاقد پاشنه بلند استفاده نمود.
 .4
ورزش حتي الامكان بايد در هواي آزاد صورت گيرد.
 .5
استفاده كافي از ظرفيت تنفسي يعني تنفس عميق و كافي ضروري است براي اين عمل نيز باز بودن و پاكيزه بودن مجاري تنفسي فوقاني لازم است.

 .7
از فعاليتهاي ورزشي سنگين بطور ناگهاني بايد اجتناب نمود. توصيه مي‌شود فعاليتهاي ورزشي را از مقدار كم و نسبتاً سبك شروع نموده و بتدريج مقدار و شدت آنرا افزايش دهيد.
 .8
ورزش كردن بي‌مقدمه و با شكم گرسنه صلاح نيست همچنين ورزش به فاصله كمتر از 2 ساعت پس از صرف غذا نبايد صورت گيرد.
 .9
نوع ورزش را بايد به تناسب سن و جنس انتخاب كرد.
 .10
ورزش نبايد بعد از يك فعاليت جسمي يا فكري سنگين صورت گيرد.
 .11
بعد از ورزش در حاليكه بدن عرق دارد نبايد در معرض جريان هوا قرار گيريد.
 .12
ورزشكار بايد مايعات كافي حتي به هنگام ورزش دريافت كند.
 .13
نوشيدن آب و مايعات بسيار سرد در شرايطي كه بدن به شدت در حال فعاليت است صحيح نمي‌باشد.

  • براي مفيد واقع شدن ورزش، بايد مرتب ورزش كرد. توصيه مي‌شود، روزانه حداقل 30 دقيقه ورزش سبك مثلاً پياده‌روي سريع حداقل در 5 روز هفته انجام شود. اگر تا به حال به صورت مرتب ورزش نكرده‌ايد يا از نظر سلامت مشكلاتي داريد، قبل از شروع مرتب ورزش با پزشك خود مشورت كنيد
    .