آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها

 

 


 




آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 3110
بازديدکنندگان امروز: 195
کل بازديدکنندگان: 6928037
بازديدکنندگان آنلاين: 3
زمان بارگزاري صفحه: 1.0608 ثانيه
پرسشهای متداول در حوزه بهداشت

پرسشهای متداول در حوزه معاونت بهداشتی 

دریافت فایل PDF

1. خدمات سلامت چیست؟ 
فعالیت‌هایی است که منجر به ارتقاء سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از ناخوشی و بیماری، جراحت و سایر اختلالات جسمی، روانی، اجتماعی و [معنوی] در انسان می‌شود. مجموعه فعالیت‌ها و فرایند‌هایی است که بستر لازم به منظور حصول سلامت همه جانبه را برای فرد و اجتماع فراهم می‌كند. خدمات سلامت به طور اعم در برگيرنده امور مربوط به تغذيه، بهداشت، پيشگيري، تشخيص، درمان، بازتواني، بيمه خدمات سلامت، آموزش و تحقيقات و فناوري در حوزه‌هاي ذيربط  و همچنين، كنترل كيفيت و ايمني مواد و فرآورده‌هاي دارويي، بيولوژيك، خوردني، آرايشي، بهداشتي و ملزومات و تجهيزات پزشكي و اثربخشي فرآورده‌هاي دارويي و بيولوژيك می‌باشند.

2. مراقبت‌های اولیه سلامت چیست؟
خدمات اساسی سلامت مبتنی بر روش‌های کاربردی، از نظر علمی معتبر و از نظر اجتماعی پذیرفتنی است، که از طریق مشارکت کامل افراد و خانواده‌ها در دسترس همگان قرار می‌گیرند، با هزینه‌ای که جامعه بتواند در هر مرحله از توسعه با روحیه خوداتکایی و خودگردانی از عهده آن برآید. این مراقبت‌ها، هم بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام سلامت کشور و وظیفه محوری کانون اصلی توجه آن است و هم بخشی تفکیک‌ناپذیر از توسعه کلی اقتصادی و اجتماعی جامعه را تشکیل می‌دهند. این مراقبت‌ها اولین سطح تماس افراد، خانواده و جامعه با نظام سلامت کشور است و خدمات سلامت را تا آنجا که ممکن است به جایی که مردم در آن زندگی و کار می‌کنند، نزدیک می‌کند و نخستین جزء فرایند مراقبت مستمر سلامت را تشکیل می‌دهد.

3. منظور از سطح ارجاع و سطح بندی خدمات چیست؟

فرآیندهایی که نحوه ارتباط فرد با نظام سلامت و استفاده وی از سطوح خدمات این نظام را تعیین می‌کند. ارجاع درون سطح به عنوان ارجاع افقی و ارجاع در بین سطوح به عنوان ارجاع عمودی نامیده می‌شود. سازوکاری برای ارائه خدمات سلامت است که متقاضیان (آحاد مردم شناسایی‌شده/تحت پوشش) برای دریافت خدمات مزبور به پایگاه سلامت مراجعه کرده و تشکیل پرونده ‌می¬دهند. مراجعه کننده در نقطه تماس اول، توسط تیم سلامت (کارشناس مراقب سلامت خانواده/ماما و در صورت نیاز پزشک عمومی)، ویزیت شده و اقدامات لازم برای وی صورت می‌گیرد. در صورت نیاز به خدمات تخصصی¬تر (در همان سطح یا سطح بالاتر)، وی به صورت هدایت‌شده با رعایت سلسله مراتب پس از تکمیل فرم ارجاع (مطابق با فرمت هر برنامه موجود در بسته خدمت) برای دریافت آن خدمات در همان سطح (مانند خدمات مشاوره تغذیه و سلامت روان) یا به سطوح بالاتر سرپایی و بستری (پزشک، متخصص، فوق تخصص، مراکز پاراکلینیکی خاص و بیمارستان) ارجاع داده می شود و مسوولیت پیگیری و تداوم خدمات سلامت او در هر صورت با تیم سلامت است. سطح دوم خدمت (پزشک متخصص یا بیمارستان و ...) پس از انجام اقدامات ضروری برای بیمار، اطلاعات مربوط به نتایج درمان، الگوی تشخیصی درمانی و سایر نیازها را به صورت بازخورد (در فرم بازخوراند) به ارجاع دهنده (در همان سطح یا سطوح پایین‌تر) منعکس می‌کند و باید در انتها، تمامی موارد برای درج در پرونده بیمار، به تیم سلامت بازگردانده شود.

4. منظور از پرونده خانوار چیست؟

پرونده خانوار سلامت مبتنی بر شناسه (کد) ملی است که برای هر ایرانی ایجاد می‌شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی، قبل از تولد تا پس از مرگ، در آن ثبت می‌گردد. پرونده اصلی در نزد مراقب سلامت مسوول آن خانوار است و فرم¬های هر پرونده برحسب شرایط افراد تشکیل دهنده خانوار منطبق با برنامه های خدمتی تعریف شده در بسته خدمت خواهد بود.

5. مهم ترین علامت بیماری سل چیست؟
 سرفه بیش از 2هفته


6. ساده ترین و آسانترین راه از بین بردن میکروب وبا چیست؟
 جوشاندن آب به مدت 1دقیقه


7. کمبود کدام ماده غذائی در مادران باردار باعث عقب ماندگی نوزاد می شود؟
ید


8. مهم ترین علائم بیماری آنفولانزا چیست؟
تب-سرفه –گلودرد-دردعضلانی


9.بیماری تب مالت از چه طریق منتقل می شود؟
مصرف شیر ولبنیات غیر پاستوریزه وتماس با خون و ترشحات حیوان مبتلا


10. سرطان های ناشی از استعمال دخانیات کدامند؟
سرطان ریه،مثانه،کلیه،خون،حنجره،دهان،مری

11. روزانه چه میزان میوه و سبزی باید مصرف کرد؟
2وعده میوه 3وعده سبزی


12. مردان از چه سنی باید جهت معاینه پروستات مراجعه کنند؟
از 50سالگی


13. انجام ماموگرافی (عکس برداری از پستان)برای چه کسانی لازم است؟
کلیه زنان بالای 35سال

14. برای تشکیل پرونده سلامت خانوار به کجا باید مراجعه کرد؟

به مرکز سلامت جامعه یا پایگاه سلامت در منطقه سکونت

15.       به چه دليل انجام آزمايشات غربالگری نوزادان از روز سوم تا پنجم تولد ضروری است؟

  به دليل مشخص نبودن علائم بالينی بيماری های مادر زادی در روز ها و ماه های نخست پس از تولد ، مانند کم کاری تيروييد و فنيل کتون اوری و غيره ، انجام آزمايشات غربالگری نوزادان (با استفاده از چند قطره خون پاشنه ی پا در روز های سوم تا پنجم پس از تولد ) باعث تشخيص زود هنگام بيماری و درمان به موقع نوزادان مبتلا ميگردد و از بروز عقب ماندگی قطعی ذهنی و جسمی نوزادان جلوگيری می گردد.

16.       انجام آزمايشات قبل از ازدواج به چه منظور صورت می گيرد؟

  الف: غربالگری شناسايی زوج های ناقل ژن تالاسمی (تالاسمی مينور)جهت کنترل و اقدامات پيشگيرانه به منظور پيشگيری ازبروز موارد جديد تالاسمی ماژور

  ب:تشخيص اعتياد يا عدم اعتياد مزدوجين به مواد مخدر

   

17.       آيا همه مردم ميتوانند به خدمات دندانپزشکی در مراکزبهداشتی درمانی دسترسی داشته باشند؟

  بله – همه مردم در هرگروه سنی ميتوانند جهت دريافت خدمات دندانپزشکی به نزديکترين مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده وخدمات مورد نظر را دريافت نمايند.

18.       آيا خدمات دندانپزشکی بصورات رايگان ارايه ميگردد؟

  بجز ويزيت جهت جمعيت گروه هدف (کودکان زير 6 سال –کودکان 6-12سال- خانمهای باردار ) مابقی خدمات با تعرفه دولتی( مصوب وزارت بهداشت )جهت گروه هدف وسايرين انجام ميشود .


19.       چه خدماتی در مراکز بهداشتی درمانی دارای واحد بهداشت دهان ودندان ارائه ميگردد؟

  خدمات شامل آموزش بهداشت دهان ودندان ،فلورايد تراپی ،فيشور سيلانت ،کشيدن دندان،پرکردن دندان،جرمگيری ،پالپوتومی، ضمنا" خدمات تخصصی مانند درمان ريشه دندان (عصب کشی )پروتز (دندان مصنوعی ) در مراکز بهداشتی انجام نميشود

 

20.       آيا در سال جاری پذيرش بهورز در استان صورت می گيرد؟

  در صورت تخصيص مجوز پذيرش بهورزاز سوی وزارت متبوع ، برای روستاهای واجد شرايط براساس کتابچه طرح گسترش واحدهای بهداشتی درمانی برابر مقررات انجام می گردد.

21.       چگونه می توان داوطلب سلامت شد؟

  کليه افراد علاقه مند می توانند با مراجعه به مرکز بهداشتی و درمانی نزديک محل سکونت علاقه مندی خود را اعلام دارند و پس از ثبت نام و تشکيل پرونده با توجه به ميزان توانايی و فرصتی که در اختيار دارند، به صورت دايم و يا موقت با مراکز بهداشتی و درمانی همکاری نمايند.

 

22.       براي دريافت كارت معاينه پزشكي به كجا مراجعه نمايم؟

به نزديكترين مركز بهداشتي درماني محل كسب خود


23.       برای اخذ پروانه محل کسب خود نیاز به تایید بهداشتی دارم. چه باید کرد؟

با داشتن برگه استعلام بهداشتی از اتحادیه مربوطه به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی به محل کسب خود مراجعه نمایید.

 

24.  در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در سطح شهر چه باید کرد؟

 همشهریان گرامی می توانند با سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت : 1490  تماس حاصل فرمایند و یا با شماره شکایات بهداشت محیط : 36606051 تماس بگیرند.

  

25.  با توجه به اينكه هيچ كنترلي در كارخانه انجام نشده است آيا اندازه گيري صدا بطور سالانه لازم آيا اصراف نيست بهتر نيست اين پول ها صرف كنترل گردد؟

بله چون به استناد ماده ٨٥ قانون كار رعايت دستورالعمل هاي وزارت بهداشت براي كارفرما لازم الاجراست و وزرات بهداشت طي بخشنامه شماره ٨٦٢١ مورخ ٢٥ /٥/ ١٣٨٢ اندازه گيري عوامل زيان آور را هر سال قبل از انجام معاينات الزام نموده است

 

 26.  حدود تماس شغلي صدا در ايران چقدراست و توسط چه ارگاني تاييد مي شود.

 ٨٥ دسيبل - كميته فني بهداشت حرفه اي كشور

 

27.  براي شروع كار تهويه بايد به كدام شركت يا ارگان مراجعه كنیم؟

 شرکت های خدمات بهداشت حرفه ای یا اساتید دانشکده های بهداشت

 

 28.  اگر صدا در حد احتياط باشد چه بايد كرد و اگر در حد خطر باشد چه تكليفي داريم؟

 اگر صدا در حد احتياط باشد به معني اين است كه صدا بين 65 تا85 دسيبل مي باشد و در اين موارد ضمن انجام مراقبت هاي لازم جهت ممانعت از افزايش صدا مي بايست در معاينات كارگري اديومتري ساليانه نيز انجام پذيرد. ولي در مواردي كه در حد خطر باشد يعني صدا از آستانه مجاز تماس شغلي تجاوز نموده است و لذا لازم است علاوه بر انجام اقدامات كنترلي جهت كاهش صدا تا حد آستانه مجاز، بسته به ميزان صدا اديومتري در طول يكسال به صورت متناوب در چند زمان با تشخيص پزشك طب کار انجام پذيرد.

 

29.  آیا مسئولین بهداشت حرفه ای شرکت ها مجاز به آموزش کارگران تحت پوشش خود هستند.

بلی از وظایف آنها است

 

30.  اموزشگاه صنوف صنعتی چرا در سایر استان ها اجرائی نمیشه ایا لغو شده یا این که مشکل خاصی وجود دارد لطفا راهنمایی بفرمائید.

بله دستورالعمل بر اساس تفاهم نامه تدوین شده است و دارای مشکلاتی بوده که در ویرایش جدید رفع و نحوه اجرای آن در جلسه خرداد٩٣ مورد بررسی قرار گرفت. و بزودی به تمام استان ها ابلاغ می شود.

 

31.  آيا كارگران كارگاه هاي خانگي هم مشمول انجام معاينات سلامت شغلي مي شوند؟

 بلي به استناد تبصره ماده 85 قانون كار كه كارگاههاي خانگي را هم مشمول فصل چهارم قانون كار دانسته است.


32.  هزینه انجام معاینات قبل از استخدام بعهده کیست؟

براساس ماده 92 قانون كار و دستورالعمل مركز سلامت كشور به عهده درخواست كننده انجام معاينات است.


33.  معاینات کارگران شاغل در مشاغل شیمیایی هر چند وقت یکبار انجام می پذیرد؟

 هر شش ماه یکبار

34.  من از سبزی خام مثل سبزی خوردن وکلم وکاهو استفاده نمی کنم چون شنیدم از اب فاضلاب ابیاری می شوند وباعث انگل های خطرناک در بدن می شوند ایا درست است ایا شستن سبزی با پودر کلر کافی است واین پودر را از کجا تهیه کنیم وایا مایع ظرفشویی نیز باید استفاده کنیم ؟

معمولاً سبزی و صیفی جات به علت تماس با خاک مزرعه به هنگام برداشت و کودهای سنتی و خاک هنگام برداشت محصول و آلودگی توسط حیوانات وحشی و ولگرد و آبیاری در معرض آلودگی میکروبی می باشند ولی یکی از نیازهای اساسی مصرف روزانه توصیه می شود و حتماً بایستی در تغذیه روزانه میوه و سبزی استفاده شود و در صورت شستن و گندزدایی با اطمینان می توان مصرف نمود و مراحل آن شستشوی گل و لای سبزی و با استفاده۳ تا ۵ قطره محلول ظرفشویی برای هر لیتر و ابکشی و گندزدایی با نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین و با ضدعفونی کننده های رایج در داروخانه کافی میباشد . پودر پرکلرین در مراکز بهداشتی درمانی دولتی رایگان توزیع می شود.

 

35. فرآيند جذب نيروی طرحی درمراکز بهداشت شهرستانها چگونه است ؟

  با مراجعه به سايت معاونت بهداشتی ،لیبنک ثبت نام طرح نیروی انسانی مراجعه و ثبت نام نمایید