آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها












فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1198
بازديدکنندگان امروز: 433
کل بازديدکنندگان: 4974730
بازديدکنندگان آنلاين: 7
زمان بارگزاري صفحه: 1.1231 ثانيه
نقش مدیریت در ارتقاء سلامت روان کارکنان

نقش مدیریت در ارتقاء سلامت روان کارکنان

      
       توجه به سلامت روان در تمام عرصه های زندگی از جمله زندگی فردی، اجتماعی و شغلی اهمیت دارد. عدم توجه به سلامت روان یکی از عوامل مهم در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمی و روانی، به ویژه در خدمات حرفه ای .می باشد  از طرف دیگر مهم ترین سرمایه سازمان ها، نیروی انسانی آن میباشد  که به عنوان غنی ترین منابع سازمان به واسطه هدایت و رهبری در راستای تحقق اهداف سازمان می باشد . هدایت چنین سرمایه ارزشمندی در همه سازمان ها نیازمند اتخاذ سبک رهبری موثر از سوی مدیر است. در واقع مدیران با ایفای الگو و نقشی که منعکس کننده ارزش های سازمان است، می توانند بر ایجاد حس توانمندی در پرسنل تاثیر گذارباشند  و کیفیت عملکرد آن ها را بهبود بخشند. زیرا با توانمند سازی پرسنل آنها احساس می کنند که سازمان برای کار شان اهمیت و ارزش قائل می شوند
    امروزه بسیاری از محققان بر این باورند که بهزیستی و سلامت کارکنان به میزان قابل توجهی بستگی به رفتار مدیران دارد، در عین حال رفتار مدیر الگویی برای یادگیری چگونگی رفتار مناسب در سازمان است. تاکنون نقش های زیادی را برای مدیران برشمرده‏اند، آن چه که کمتر تاکید شده است نقش مدیر به عنوان تامین کننده سلامت روان در محیط کار است. بدیهی است که در این نقش از مدیر انتظار می رود تا با کسب مهارت های شناختی، عاطفی و رفتاری خاص در ارتباط با کارکنان تحت نظارت خود در جهت افزایش سلامت روان محیط کار، تلاش نماید. نتایج تحقیقات نشان داده است که مدیران و سرپرستانی که با کارکنان خود روش های علمی و اعتدال را در پیش گرفته اند نه  تنها باعث شده اندکارکنان شان کمتر دچار فشار روانی شوند بلکه ارتباط دو سویه خوبی رانیز برقرار می سازند. و این مهم برای سلامت روان، رفاه و رضایت کارکنان، امری غیر قابل انکار است. بدین منظور مدیران باید از توانمندی ها و محدودیت های کارکنان  آگاه باشند. همچنین توصیه شده است که مدیران باید توجه، زمان و هزینه مناسبی را در جهت مراقبت روانی کارکنان بکار گیرند و این امر بخشی جدائی ناپذیر آنها  از مسیر تعیین شده  برای رسیدن به اهداف سازمان است.
    لازمه موفقیت در سازمان آن است که همه مدیران به مهارت های اجتماعی و انسانی مجهز باشند. در واقع مدیریت عبارت است از دستیابی  به هدف های سازمانی از طریق هدایت و رهبری. بنابراین هر کسی حداقل در مراحل مشخصی از زندگی خود یک مدیر است.

      اصول سلامت روان در سازمان:
ايجاد جو صميميت، همدلي، صداقت
همکاري و احترام متقابل در ميان کارکنان سازمان
پرهيز از اعمال روش هاي مبتني بر زور و اجبار
شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم ساختن رشد و شکوفایی این استعداد در حد توان و امکانات سازمان
پرهیز از قضاوت های کورکورانه در مورد کار و رفتار کارکنان سازمان
شناسایی دلایل واقعی کم کاری، غیبت از کار، بی حوصلگی و بی علاقگی به کار، کم توجهی و بی دقتی کارکنان توسط مدیر
آشنا ساختن کارکنان با واقعیت های محیط کار و حذف آن دسته از معیارها و عوامل سازمانی که از لحاظ اخلاقی، انسانی و فرهنگ سازمانی صحیح تلقی نمی شود.

      ویژگی های مدیران موفق
انتخاب دقیق اعضای تیم
مهارت های ارتباطی قوی
پرهیز از دادن وعده های بیهوده
داشتن اعتبار و نشان دادن خود واقعی
پذیرش ضعف ها و نداشته ها
تقویت روحیه تیمی
ایجاد خود باوری در کارمندان
احترام به زیر دستان
اجازه مشارکت دادن به کارمندان
داشتن آرامش و آرامبخش بودن
صبر و شکیبایی و عدم شتاب در تصمیم گیری ها
تحمل و انتقاد پذیری
واگذاری اختیارات در حد امکان
راه اندازی نظام پاداش و تنبیه
مرتب و آراسته بودن
مهارت دقت ، توجه وتمرکز
تمایل به ارزشیابی خود

         اصول ارتقای سلامت روان در کارکنان
   مدیران باید تلاش کنند تا محیط کار برای کارکنان اضطراب آور نباشد و کارمندان احساس امنیت شغلی کنند و با ایجادجو نشاط ،انگیزه به دور از هر تنش و درگیری به وظایف خود عمل نمایند.
  وقتی مدیریت، عملکرد خوبی داشته باشد و کارکنان، مورد تکریم و احترام قراربگیرند و به آنها بها داده شود، بعید است چنین محیط کاری دردسرساز باشد یا باعث بروز مشکلات روانی شود. به‌عبارتی، عملکرد ضعیف مدیریت می‌تواند عامل نارضایتی شغلی قلمداد شود. به‌عنوان نمونه، اگر کارکنان تصور کنند با آنان منصفانه و محترمانه رفتار نمی‌شود، به احتمال زیاد، به مشکلات روانی دچار می‌شوند.
عواملی که در ارتقای سلامت روان کارکنان  موثراست :
محیطی شاد و مفرح برای کارکنان فراهم شود.
    به کارکنان مسئولیت داده شود.
    روی نقاط قوت کارکنان تمرکز شود.
    به کارکنان اهمیت داده شود و با ملاحظه با آنها  برخورد شود.
    صداقت با ارزش ترین و محترم ترین ویژگی یک مدیر است. همیشه به حرف هایتان عمل کنید.
    برای اینکه کارکنان بدانند عملکردشان چطور است و در مسیر درست باقی بمانند بهتر است به کارکنان بازخورد داده شود.
     انتظارات مدیر از کارکنان مشخص شود.
    همه کارکنان باید در کار مشارکت داشته و درگیر باشند. به طور منظم جلساتی برگزار کنید و در مورد کار با آن ها مشورت کنید.
    برای کارکنان وقت گذاشته شود تا در صورت لزوم با مدیر صحبت کنند. این یکی از بهترین روش های ایجاد انگیزه است.
    مدیران اشتباهات خود را بپذیرند.
    مدیر از نظر عملکرد و رفتار باید الگوی خوبی برای کارکنان باشد.
    بهتر است جو سازمان به گونه ای باشد که کارکنان با میل خودشان و بدون در نظر گرفتن پست و مقام از مدیر پیروی کنند.
    به کاری که کارکنان انجام می دهند بهاءداده شود وبا اهمیت جلوه بدهند
    ایده های جدید کارکنان شنیده و پذیرفته شود.
    محیطی فراهم شود تا  برای شادی و شگفتی کارکنان فراهم شود.
    با تعیین هدف مدیریت شود. به کارکنان بگویید که دقیقاً چه کارهایی می خواهید انجام دهند و سپس از سر راهشان کنار بروید.
    بهتر است کارکنان راهنما و مشاور داشته باشند و برای پیشرفت در کارشان مدام راهنمایی شوند.
    برای آموزش وارتقاء سطح دانش ومهارت کارکنان برنامه داشته باشند
    از بکارگیری سیاست های نسنجیده و ناعادلانه خودداری شود.
    تعادل بین کار و خانه برقرار شود.
    اوقات فراغت برای کارکنان فراهم شود بخصوص در مشاغل سخت و سنگین.
    تاب آوری کارکنان در سه بعد فردی خانوادگی و اجتماعی افزایش یابد.