آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها













فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1466
بازديدکنندگان امروز: 2875
کل بازديدکنندگان: 5050058
بازديدکنندگان آنلاين: 9
زمان بارگزاري صفحه: 1.4040 ثانيه
نکات مفید روزه داری

نکات مهم بهداشتی – تغذیه ای که رعایت آنها در ماه رمضان مفید می باشد:
•    هدف از روزه داری ، حذف یک وعده از رژیم غذایی می باشد و نباید وعده حذف شده را بصورت افزایش حجم غذاهای مصرف شده در افطار و سحری جبران کرد که در آن صورت نه تنها مفید نیست، بلکه باعث بیماریهای مختلف (اضافه وزن، چاقی و ... ) خواهد شد و طبق نظر متخصصین تغذیه، مقدار کالری دریافتی در ماه رمضان باید 30 درصد کاهش یابد. افطار با غذای سبک مانند نان و پنیر و سبزی یا گردو ، شیر ، خرما و ... شروع و از نظر مقدار مانند ناهار سبک روزهای غیرروزه داری مصرف شود. در ضمن هنگام افطار از آغاز کردن تغذیه با آب سرد، نوشابه های گازدار و ... جداً خودداری گردد.
•    خوردن بعضی غذاهای نامناسب و مشکل ساز در هنگام افطار که متأسفانه تا حدود زیادی متداول است، مانند خوردن آش رشته به همراه نعناء داغ یا پیاز  داغ و روغن فراوان ، خوردن زولبیا، بامیه به مقدار زیاد و تنقلات دیگر، جزء عادات نامناسب محسوب شده و لازم است تا حد مقدور اصلاح شود.
•    در صورت بروز یبوست در طول ایام روزه داری می توان علاوه بر ایجاد تحرک ( پیاده روی و ... ) از میوه ها ، سبزی ها ، مایعات کافی ، خیسانده آلوبخارا، انجیر ، برگه های هلو ، زردآلو، قیصی و ... استفاده نمود.
•    نوشیدن آب و مایعاتی مانند چای بسیار کم رنگ، آب جوش و ... در فاصله بین افطار و زمان خواب جهت جلوگیری از کم آب شدن بدن و دفع بهتر سموم از بدن مفید می باشد. از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری گردد و مصرف آب کافی از یک تا دو ساعت پس از صرف افطاری شروع شود.
•    از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده پرهیز گردد.
•    مصرف مواد لبنی کم چرب (شیر، ماست، پنیر، دوغ و ... ) افزایش یابد.
•    برای پیشگیری از مسمومیت غذایی بهتر است غذای سحری را زودتر تهیه کرده و پس از کمی خنک شدن در یخچال قرار داده و به هنگام سحر آن را دوباره خوب گرم ومصرف نمود و باید از خوابیدن بعد از مصرف سحری دوری کرد.
•    مسواک زدن دندانها قبل از خواب و پس از مصرف سحری فراموش نشود.
•    ورزش نمودن در حد راه رفتن آهسته و انجام ورزشهای کششی، مفید می باشد.
•    خداوند حکیم با رعایت وضعیت و میزان تحمل انسان ، روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف شرعی رسیده اند واجب کرده است و در عین حال کسانی را که به دلیل بیماری و شرایط خاص جسمی از روزه داری آسیب خواهند دید و یا گرفتار رنج بسیار و طاقت فرسا می شوند، از انجام این تکالیف شرعی معاف کرده است. آنچه که از آیات قرآن و روایات استفاده می شود، بیماران و افرادی که با تشخیص پزشک و فرد مورد نظر، تحمل و طاقت روزه گرفتن ندارند، باید روزه خود را به وقت دیگری موکول نمایند و زنان باردار و شیرده ،شامل این گروه می شوند.
•    در زمان گرسنگی طولانی مدت، سوخت و ساز بدن در زنان باردار، از تجزیه گلوکز ( قند اصلی مورد مصرف بدن ) به تجزیه چربی و ایجاد اجسام کتونی ( نوعی ماده انرژی زا که در هنگام گرسنگی از تجزیه چربیها در بدن تولید می شود و به جای گلوکز برای تولید انرژی در بدن به کار می رود ) تغییر می یابد که مقادیر زیاد آن در بدن برای رشد مغزی جنین مضر است و باعث ایجاد اثرات نامناسب بر رشد عصبی و رفتاری جنین می گردد. پس به مادران بارداری که در گرفتن روزه مصر هستند، توصیه می شود که با کنترل وزن خود ، از اضافه وزنی که لازم است در طول بارداری کسب نمایند ، مطمئن شوند. همچنین با خوردن سحری، طول پرهیز از غذا را کاهش داده و از تولید کتون بادیها جلوگیری کنند. با رعایت یک رژیم غذایی مناسب ( مصرف چهار گروه اصلی مواد غذایی در دو وعده افطار و سحری همراه با مصرف مکملهای اسید فولیک ،آهن ومولتی ویتامین ، آب و مایعات  در فاصله افطار تا سحر ) ، می توان اطمینان خاطر را از سلامت مادر و جنین افزایش داد.
•    چون نیاز نوجوانان به دریافت انرژی ، پروتئین و مواد مغذی زیاد می باشد، نوجوانان عزیز روزه دار باید هر روز در هنگام سحر و افطار از هر چهار گروه اصلی مواد غذایی یعنی گروه نان و غلات ( انواع نان سنگک، بربری،برنج ، ماکارونی و ... ) ، گروه شیر و لبنیات ( شیر، ماست ، پنیر، دوغ و ... )، گروه گوشتها ( انواع گوشت مرغ ، ماهی گوسفند، گاو، گوساله ، تخم مرغ،حبوبات و انواع مغزهای پسته، بادام ، گردو و ... ) گروه میوه و سبزیها (سیب، پرتقال، هلو، گیلاس، انگور، هندوانه ، خربزه، سبزی خوردن ، کاهو، انواع کلم، خیار، گوجه فرنگی، هویج و ... ) به همراه گروه متفرقه ( روغنهای مایع مانند زیتون ، کلزا، آفتابگردان و مقدار کمی از شیرینها ) استفاده نمایند.
•    سبزی هایی را که به طور خام مصرف می کنید به دقت شسته و ضد عفونی نمائید. برای ضدعفونی نمودن سبزی ها پس از پاک کردن، آن را در یک ظرف 5 تا 10 لیتری همراه با آب ریخته و دو تا چهار قطره مایع ظرفشویی به ازاء هر لیتر آب درظرف ریخته و بگذارید سبزی به مدت 5 دقیقه در محلول آب و کف بماند تا تخم انگل ها از آن جدا شوند. سپس سبزی ها را از روی کف و آب جمع کرده و یک قاشق چایخوری پرکلرین را در 10 لیتر آب حل نموده و سبزی را به مدت 5 دقیقه در محلول کلر قرار دهید تا ضدعفونی شود . پس از این مدت باید آنها را از ظرف خارج کرده با آب تمیز چندین بار شسته و آبکشی کنید، به طوری که مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده به طور کامل از سبزی جدا شود. به این ترتیب، تمام تخم انگل ها و آلودگی های میکروبی سبزی برطرف خواهد شد.