آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1060
بازديدکنندگان امروز: 289
کل بازديدکنندگان: 4586686
بازديدکنندگان آنلاين: 10
زمان بارگزاري صفحه: 1.2012 ثانيه
دیابت قابل پیشگیری است

به مناسبت 23 آبان ماه ، روز جهانی دیابت
بيماري ديابت قابل پيشگيري است

بيماري ديابت قابل پيشگيري است، پس با بکارگیری موارد ذیل از ابتلاء به این بیماری پیشگیری نماییم:

- پيشگيري ديابت راحت تر و ارزانتر از درمان آن است.
- از موادغذایی فیبردار مانند سبزیجات ، میوه جات ، حبوبات و غلات بیشتر استفاده کنیم .
-  ورزش و تحرک را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهیم.
- با ورزش منظم خود را در مقابل دیابت محافظت كنیم.
- پرخوري ، تشنگي و پرنوشي ، پرادراری و تاري ديد ممکن است از علائم ديابت باشد. به این علائم توجه کنید.
- باكنترل وزن و جلوگيري از چاقي ، ورزش منظم ، تغذيه مناسب و عدم مصرف بي رويه چربيها از بروز ديابت پيشگيري كنيد.
- در صورتي كه در معرض خطر ابتلا به ديابت هستيد،، سالي يكبار قند خون خود را آزمايش كنيد.
- ديابت يكي از شايعترين علل نابينايي و قطع عضو است.
- یادگیری مهارتهای کنترل استرس را جزئی از برنامه های روزمره خود قرار دهید.

 آیا می دانید ؟                                       
نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود باخبر نیستند.
• دیابت  مسوول حدود 4 میلیون مرگ در سال (9%کل مرگ های جهان)یعنی هر دقیقه 6 نفر مرگ می باشد
• انتظار می رود تا سال 2025، 300 میلیون بیمار دیابتی داشته باشیم.
•  شایعترین علت نابینایی در افراد بالغ ، نارسایی مزمن کلیه وقطع پا در جهان است.     
• هزینه های غیرمحسوس آن غیرقابل برآورد است.
• با توجه به آخرین بررسی های انجام شده شیوع دیابت در استان قم حدود 10 درصد افراد 25 تا 65 ساله بوده که از میانگین کشوری بالاتر است. این آمار روز به روز در حال افزایش است.
 
 عوامل خطرمهم ابتلا به بیماری :
 چاقی
 کم تحرکی
 تغذیه نامناسب
 سابقه خانوادگی دیابت
 بيماران ديابتي توجه داشته باشند: 
- از مصرف قند و شكر ، پولكي ، نبات ، مربا ، عسل ، نوشابه و خربزه و ميوه هاي شيرين تا حد امكان خودداري كنيد.
-  از چاقي و اضافه وزن جلوگيري كنند. چرا که باعث تشدید ديابت مي شود .
- لازم است به جاي سه وعده غذاي روزانه ، تغذيه به دفعات بيشتر و با مقدار كمتر داشته باشند.
-  سبزيجات بيشتري استفاده نمايند.
- يكي از عوارض بيماري ديابت ايجاد زخمهاي خطرناك در ناحيه پاهاست .پس پاهاي خود را تميز نگه داشته و از پوشيدن كفشهاي تنگ و گشاد پرهيز نمايند.
-  همواره قند خون خود را درسطحي نزديك به محدوده طبيعي نگهداري نمايند.  كنترل دقيق تر قند خون باعث  بروز كمتر عوارض ديابت می شود.
-  براي مبتلايان به ديابت پياده روي بهترين ورزش است.
- ورزشهاي در محيط باز مثل پياده روي ، شنا ، دوچرخه سواري براي بيماران ديابتي بسيار مناسب است.
- بيماران دیابتی كه به عارضه چشمي ديابت مبتلا هستند از ورزشهايي كه با حبس نفس همراهند مانند بلند كردن وزنه هاي سنگين  ،  وزنه برداري و غیره خود داري نمايند.
-  حتما قبل از ورزش كردن با پزشك مركز ديابت مشورت نمايند.
- یادگیری مهارتهای کنترل استرس را جزئی از برنامه های روزمره خود قرار دهند.