آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها


 













فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1575
بازديدکنندگان امروز: 1709
کل بازديدکنندگان: 5341122
بازديدکنندگان آنلاين: 11
زمان بارگزاري صفحه: 1.6224 ثانيه
تهیه غذای سالم هنگام مسافرت و تفریح

به چه نکاتی برای صرف غذا در خارج از منزل(پیک نیک) باید توجه کنیم؟

پیک نیک به معنای گذراندن اوقات فراغت در دامان طبیعت است که در خانوارهای ایرانی قدمتی طولانی دارد. در هنگام پیک نیک به غذای خارج از منزل نیز فکر می کنیم. پس بهتر است غذاهایی را تهیه و مصرف کنیم که کم نمک و کم چرب باشد، به این ترتیب به سلامت خود کمک کرده ایم.

چه نکاتی را در تهیه و مصرف غذا در پیک نیک رعایت کنیم:

در صورت مصرف گوشت قرمز، حتما چربی های قابل رویت جدا شوند.
اگر مایل به تهیه و مصرف کباب کوبیده هستید آن را با گوشت کم چرب تهیه کنید.
مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری در تهیه غذا به کار ببرید.
ماهی کبابی بهتر از ماهی سرخ شده است چون چربی کمتری دارد.
در کنار غذاهایی مثل چلو کباب که خود حاوی چربی است از کره استفاده نکنید.
میزان روغن و نمک کمتری برای تهیه غذاها استفاده کنیم.
به جای سرخ کردن مواد غذایی، از روش بخارپز و آب پز کردن یا تنوری کردن(برای سیب زمینی و بادمجان) استفاده کنید.
به جای نوشابه، انواع شربت ها و یا آب میوه های صنعتی که قند زیادی دارند از دوغ بدون گاز، نوشیدنی های کم شیرینی و آب استفاده کنید.
از مصرف انواع سوسیس، کالباس و همبرگر در پیک نیک ها خودداری کنید.
از همراه بردن تنقلات شور و چرب مثل انواع چیپس و پفک و آجیل شور خودداری کنید. به جای آنها از تنقلات سالم تری مثل نخود، کشمش، گندم برشته، مغزهای خام و بدون نمک استفاده کنید.
به جای سس های چرب، از چاشنی های سالم مثل آب لیمو، آب نارنج، سرکه، روغن زیتون، سبزی های خشک و ماست کم چرب استفاده کنید.
به جای ماست خامه ای و ماست پر چرب انواع ماست های کم چرب را به همراه خود ببرید.
اگر مایلید غذای سرد مثل ساندویچ با خود ببرید، ساندویچ مرغ یا تخم مرغ و گوجه فرنگی یا انواع کوکوها که با روغن کم تهیه شده اند به جای سوسیس و کالباس استفاده کنید.
به جای نان های سفید از نان های سبوس دار مثل سنگک استفاده کنید.