آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1194
بازديدکنندگان امروز: 1644
کل بازديدکنندگان: 4663238
بازديدکنندگان آنلاين: 8
زمان بارگزاري صفحه: 1.2013 ثانيه
اهمیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان

اهمیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان به مناسبت روز جهانی غذا
 با توجه به خطرات مصرف بیش از حد مجاز نمک برای کودکان مطلب ذیل حاوی مطالبی در مورد اهمیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان
عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه سنین 5-2سالگی شکل می گیرد وبا توجه به این که سلیقه های غذایی در این دوران پایه گذاری شده وتا سال ها پایدار می ماند ،بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود . تغذیه صحیح دردوران کودکی می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماریها سنین بزرگ سالی مانند فشار خون بالا ، چاقی ،پوکی استخوان ،بالا بودن کلسترول خون وبیماریهای قلبی – عروقی نقش داشته باشد . کودکان مبتلا به فشار خون وکلسترول بالا ، در بزرگ سالی با مشکلاتی نظیر بیماریهای قلبی – عروقی مواجه هستند یکی از راههای کنترل وپیشگیری از فشار خون بالا در کودکان ،کاهش مصرف نمک در یافتی آنان است نمک از طرق مختلف مانند مراحل تهیه وپخت غذا ، مصرف انواع سوپ های آماده ، انواع شورها ، ترشی ها وکنسروها ، مصرف سوسیس ، کالباس وهمبرگر وتنقلات شور مانند چیپس وپفک دریافت می شود . بنابراین می توان با کاهش مصرف نمک در مراحل پخت ومصرف غذا ،غذاهای شور مانند انواع شورها وفست فودها ، انتخاب میان وعده های غذایی سالم وکم نمک ، استفاده نکردن از نمکدان در هگام صرف غذا و... دریافت نمک را کاهش داد .
ذائقه سازی در کوکان
رفتارهای غذایی نامناسب کودکان مانند عادت به مصرف غذاهای شور ،غذاهای آماده ورستورانی ، تنقلات کم ارزش وشور مثل چیپس وفراوردهای غلات حجیم شده ، فست فودها از جمله سوسیس ، کالباس ، پیتزا ، همبر گر وسایر غذاهای شور از عوامل موثر در ایجاد فشار خون بالا ، در کودکان می باشد . با توجه به این که یکی از مهمترین دلایل مصرف زیاد نمک ، عادت به طعم شور است با کم کردن مقدار نمک مصرفی کودک از طرق مختلف می توان اورا به طعم کم نمک عادت داد . با کاهش مصرف نمک ذائقه به غذای کم نمک عادت می کند .
اصلاح محیط زندگی :
محیط خانواده (خواهران وبرادران بزرگ تر ، عادات ورفتار غذایی والدین ، محیط صرف غذا )0مسائل اجتماعی (اشتغال مادران ،صرف حداقل یک وعده غذا یا بیشتر در مهدکودک ،مدرسه استفاده از غذاهای آماده و....)پیام های رسانه به ویژه تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی در دریافت وعادات غذایی کودکان دارند . به عنوان مثال امروزه بر خلاف گذشته که تجربیات غذایی کودکان سنین قبل از مدرسه فقط در محیط خانه وخانواده متمرکز بوده ،به علت به وجود آمدن تغییراتی در سبک زندگی خانواده ها وگذراندن بخشی از اوقات کودکان در مهدکودک ،از طریق محیط مهدکودک نیز کسب می شود . برای کودکان حداکثر میزان توصیه شده برای مصرف نمک روزانه 3گرم است .
توجه :
اگرچه میزان توصیه به مصرف نمک بسیار کم می باشد ولی همان مقدار کم نیز باید نمک یددار تصفیه شده باشد . ید یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد وتکامل کودکاان است . به طوری که کمبود آن موجب کاهش بهره هوشی وقدرت یادگیری دانش آموزان می شود . مهمترین راه پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید اضافه کردن آن به یک ماده غذایی مانند یددار کردن نمک و آب می باشد .
راههای کاهش دریافت نمک برای کودکان زیر پنج سال
تغذیه کودکان زیر یکسال
استفاده از آب لیمو ترش تازه یا آب نارنج تازه به مقدار خیلی کم در آخرین لحظات پخت غذای کمکی
استفاده نکردن از نمک در تهیه ،پخت وهنگام مصرف غذای کودک
تغذیه کودکان بالای یک سال :
کاهش مصرف نمک در هنگام پخت غذا
خودداری از گذاشتن نمکدان در سفره
استفاده از سبزیهای معطر تازه یا خشک مانند (نعناع ،مرزه ،ترخون ،ریحان و...)یا سیر ،پیاز ، لیمو ترش تازه وآب نارنج برای بهبود طعم غذا وکاهش مصرف نمک
کاهش مصرف سوپ های آماده ،سس ها ومحصولات فرآیند شده مثل فست فودها (پیتزا ،همبرگر ، سوسیس وکالباس و... ) در برنامه غذایی کودکان
استفاده از غلات کم نمک مانند نان کم نمک
کاهش مصرف انواع شورها وترشی ها در برنامه غذایی روزانه
کاهش مصرف غذاهای کنسرو شده مانند تن ماهی در برنامه غذایی روزانه
استفاده از ذرت وحبوبات بوداده خانگی کم نمک مانند عدس برشته شده کم نمک ،مغزها مانند گردو ، فندق ، بادام کم نمک به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه
استفاده از گوشت سفید (ماهی ،ماکیان و...) به جای گوشت قرمز ،سوسیس ،کالباس در برنامه غذایی روزانه
خودداری از مصرف تنقلات شور (پفک ،چیپس ،چوب شور وسایر تنقلات کم ارزش غذایی وشور در برنامه غذایی روزانه
استفاده از انواع میوه های تازه یا آب میوه های طبیعی به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه
استفاده از انواع میوه های خشک مثل خرما، توت ،برگه ها وانجیر به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه
استفاده از نان وتخم مرغ وگوجه فرنگی به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه
استفاده از پنیر ودوغ کم نمک در برنامه غذایی روزانه کودکان