آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها


 



 











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1635
بازديدکنندگان امروز: 1310
کل بازديدکنندگان: 5233105
بازديدکنندگان آنلاين: 10
زمان بارگزاري صفحه: 1.2153 ثانيه
خود مراقبتی برای کنترل استرس

خودمراقبتي براي كنترل استرس:
• به خوبی با شرایط کنار نمی‌آیید؟
• استرس دارید؟
• احساس درماندگی می‌کنید؟

اگر پاسخ تان مثبت است، بدانید که تنها نیستید. خيلي ها، مشکل کنار آمدن با سطوح بالای استرس در زندگی روزمره‌ی خود را دارند.

آیا نشانه‌های استرس را تجربه می‌کنید؟
• مضطربید و دلشوره دارید؟
• از رخ دادن مسئله‌ای غیرمنتظره ناراحت هستید؟
• احساس می‌کنید با تمام کارهایی که باید انجام دهید، نمی‌توانید کنار بیایید؟
• بابت مسایلی که خارج از کنترل شما هستند، احساس خشم می‌کنید؟
• به چیزهایی فکر می‌کنید که باید انجام دهید؟
• احساس می‌کنید مشکلات آن ‌قدر روی هم جمع شده‌اند که نمی‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید؟
• مشکل در خواب دارید؟
• در تمرکز یا تصمیم‌گیری مشکل دارید؟
• اشتها یا الگوی تغذیه‌تان تغییر زیادی کرده است؟
• دائم احساس می‌کنید که باید به دستشویی بروید؟
• سردردهای مداوم، معده‌ی ناراحت یا سایر دردها را تجربه می‌کنید؟
• برای فرار از مشکلات یا پیدا کردن احساسی بهتر، از الکل یا مواد مخدر استفاده می‌کنید؟
• تمام مدت احساس خستگی می‌کنید؟
منشا کلی استرس‌های روزمره:
 اغلب وقتی مسایل زندگی آن‌قدر زیاد و پیچیده می‌شوند که نمی‌توانیم به آنها را مدیریت کنیم، احساس استرس می‌کنیم مانند مسائل زير:
انجام امور فرزندان، مشکلات یا مسئولیت‌های خانوادگی، انجام حجم کارهای زیاد در مدت زمان کم،  تماس‌های تلفنی یا ایمیل، روابط با دوستان، آشنايان یا با اعضای خانواده، مسایلی با همسر خود، نداشتن اوقات فراغت، سرعت سریع زندگی، مسئولیت‌های شغلي، مشکلات سلامت شخصی، احساس خستگی، ، مدرسه یا تکالیف، ترافیک یا رفت و آمد، مسایل اجتماعي، مشکلات سلامتی اعضای خانواده، مسایل مالی و صورتحساب‌ها، رسيدگي به امور منزل
چه کسانی در معرض سطح استرس بالا هستند؟
• زنان
• والدین مجرد
• نوجوانان
• بيكاران
• افرادی میزان درآمد آنها ناكافي است
• افرادی با مسکن نامناسب
• افرادی که مسئولیت‌ها و وظایف زیادی دارند
• افرادي كه دچار شكست مالي، شغلي، تحصيلي يا عاطفي شده اند
یک منشا کلی دیگر برای استرس، وقایع یا تغییرات مهم در زندگی است.
هم وقایع مثبت و هم وقایع منفی، می‌توانند سرمنشا استرس باشند – خصوصاً آنهایی که باعث تغییرات عظیم یا تحولی در زندگی عادی ما می شوند.
وقایع کلی که باعث استرس می‌شوند:
تغییر محل زندگي و منزل، تغيير شغل، بارداری ، آسیب‌دیدگی یا بیماری جدی جسماني، حوادث، مشکلات جنسی، طلاق یا جدایی، اخراج شدن از محل كار، دعوا یا ناسازگاری با اعضای خانواده و آشنايان، وجود بيمار جسمي يا رواني در اعضای خانواده، مشكلات مالي، مرگ دوستان یا اعضای خانواده، بازنشستگی،.
حتي اتفاقات خوب و خوشايند هم مي توانند استرس زا باشند مانند: قبول شدن در دانشگاه، برنده شدن يك جايزه بزرگ، ازدواج، تولد نوزاد در خانواده و ......
چرا استرس حالمان را بد می‌کند؟
گاهی اوقات استرس می‌تواند تاثیر منفی بر ابعاد اصلی سلامت ما (افکار، احساسات، رفتارها و واکنش‌های جسمی) داشته باشد. استرس اگر باعث شود احساس تهدید یا خطر از دست دادن و فقدان بکنیم، احتمال زیادی دارد که اثر منفی بر سلامت ما بگذارد. همچنین اگر در پاسخ به این موقعیت ها رفتارهای ناسالمی را انجام دهیم که شرایط را بهبود نمی دهند، استرس می تواند سطح سلامت مان را بیشتر کاهش دهد. اثرات منفی استرس بر سلامت می‌تواند خود منشا استرس‌های جدیدتر شود. کافی  است با کسی که بر اثر استرس شب‌ها خواب خوبی ندارد صحبت کنید، اوحرف ما را تایید خواهد کرد.
استرس تاثیر منفی بر زندگی مان دارد:  اختلال در کیفیت خواب، سلامت شخصی، خانه یا خانواده، کیفیت فعالیت جنسی و کیفیت کار.
آيا استرس خوب هم وجود دارد؟
گاهی اوقات استرس می‌تواند اثر مثبتی بر ابعاد کلی سلامت روانی (افکار، احساسات، رفتارها و واکنش‌های جسمی) ما داشته باشد. اگر استرس را به عنوان يك فرصت نه يك تهديد در نظر بگيريم مي تواند انگيزه ما را براي رسيدن به هدف و موفقيت افزايش دهد. وقتي استرس در حد كم باشد توليد انگيزه مي كند. آن‌وقت با تاثیر مثبت استرس روبه‌رو خواهیم شد و برخی اثرات مثبت استرس را نیز تجربه خواهيم كرد.
استرس و بیماری جسمي:
سطح استرس و این که چطور با آن کنار می‌آییم، می‌تواند بر سلامتی فیزیکی ما تاثیر داشته باشد. سطوح بالاتر استرس می‌تواند سيستم ایمنی ما در مقابل بیماری‌ها و عفونت ها را تضعيف كند. به عنوان مثال، عفونت‌های تنفسی گسترده (سرماخوردگی، آنفولانزا و غیره) با احتمال بیشتری اتفاق می‌افتند اگر با سطوح بالاتری از استرس روبه‌رو باشیم. همچنین شواهدی در دست است که استرس می‌تواند ناهنجاری‌های مربوط به ایمنی بدن را مثل رماتیسم، دیابت وابسته به انسولین، تصلب شرایین و امثال آن افزایش دهد. برخی ارتباطات میان استرس و بیماری‌ها با نحوه‌ی برخورد ما با آن استرس تعیین می‌شود.