آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها



 










فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1036
بازديدکنندگان امروز: 436
کل بازديدکنندگان: 4734285
بازديدکنندگان آنلاين: 9
زمان بارگزاري صفحه: 1.1232 ثانيه
مهارت های ارتباطی

مهارت هاي ارتباطي از مهمترين مهارت هاي روابط بین فردی موفق است.
ارتباط فرآيند ارسال و دريافت پيام هاي کلامي و غير کلامي است، يعني فرآيندي که از طريق آن، افکار، عقايد، احساسات و هيجان هاي خود را ابراز کرده و افکار و احساسات ديگران را دريافت مي کنيم.
ارتباط موثر تبادل محترمانه افکار، احساسات و باورها بین یک گوینده و شنونده است به گونه ای که شنونده پیام را آن گونه که منظور گوینده بود، تفسیر کند.
مولفه های اساسی ارتباط :
¥ گوش دادن به پيام هاي كلامي(محتواي عاطفي و شناختي)
¥ دريافت پيام هاي غير كلامي (مانند حالات چهره،تن صدا،آهنگ صدا،تماس چشمی)
¥ پاسخ دهي كلامي و غير كلامي به دو نوع پيام فوق (هنگام صحبت کردن به شنونده نگاه کنیم و آنچه می گوییم با تن و آهنگ صدا هماهنگ باشد)
نمونه هایی از موانع ارتباط موثر :
¥ تو هیچ چیز نمي فهمی، عجب آدم خنگي هستی، مرد بي احساسي هستي، چون دانشگاه رفته اي، فكر مي كني از من بهتري.
قواعد ارتباط سازنده:
1. استفاده از پيام من به جاي پيام تو
2. انتقال پيام كامل شامل( مشاهدات، افكار، احساسات و نيازها)
3. عدم استفاده از احساسات به عنوان سلاح
4. تمركز بر مشكل به جاي شخص
5. اجتناب از به رخ كشيدن گذشته
6. اجتناب از پيام هاي مبهم و كلي
7. توجه به زبان بدن
8. توجه به احساسات خود
9. حل و فصل احساسات منفي نسبت به ديگران
10. دفاعي نبودن(انكار مسئوليت، بهانه اوردن، ناديده گرفتن، بلي- اما )
11. اجتناب نكردن از ارتباط