آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها



 










فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1137
بازديدکنندگان امروز: 2042
کل بازديدکنندگان: 4732315
بازديدکنندگان آنلاين: 13
زمان بارگزاري صفحه: 1.1231 ثانيه
نکاتی برای سالمندان

نكاتي براي بزرگسالان 65 سال و بيشتر
بيماري قلبي عروقي -كه شامل بيماري قلبي و سكته مغزي است – بر روي تمام افراد از هر سن و جمعيتي تاثير مي گذارد.اين بيماري بطور رايج سبب 3/17 ميليون مرگ در سال مي شود كه 80% آن در كشورهاي با درآمد كم و متوسط رخ مي دهد و اولين علت مرگ را تشكيل ميدهد.
همينطور كه سن شما بالا مي رود، خطر بيماري قلبي عروقي شما نيز شروع به افزايش مي كند و با افزايش سن همچنان اين افزايش ادامه مي يابد، اما مي توانيد قدم هايي را براي كاهش آن برداريد.
ياد بگيريد چگونه مي توانيد با سلامت قلب پير شويد ،چون افراد بزرگسال سالم منجر به خانواده و جامعه سالم مي شود.
به محتواي هر چه كه مي خوريد توجه داشته باشيد
يك رژيم غذايي متعادل غني از ميوه و سبزي داشته باشيد:پيري مي تواند همراه با تغييراتي در شيوه زندگي باشد كه بر الگوي رژيم غذايي و انواع غذاهايي كه خورده مي شود، اثر بگذارد.تنهايي،خستگي،افسردگي و نگراني در باره آينده مي تواند منجر به غفلت بعضي افراد نسبت به رژيم غذايي خود شود.متاسفانه اين مسئله مي تواند به حذف وعده هاي غذايي و معمولا" رو آوردن به عادات غذايي كم ارزش، منجر شود.
از دريافت غذاهاي غني از چربي هاي اشباع ،اسيدهاي چرب ترانس و نمك كه خطر ابتلاء به حمله قلبي و سكته مغزي را افزايش مي دهد، اجتناب كنيد: مصرف خيلي زياد چربي مي تواند به انسداد عروق منجر شود،مصرف خيلي زياد نمك نيزمي تواند منجر به فشارخون بالا شود.
مراقب وزن خود باشيد:با افزايش سن بدن شما كالري كمتر ي مي سوزاند .افزايش وزن سبب مي شود قلب شما سخت تر كار كند و خطر بيماري قلبي ،فشارخون بالا ،ديابت و كلسترول خون زياد شود. فعاليت بدني و تمرين بطور منظم و مصرف سهم غذاي كوچكتر از غذاهاي مغذي، ست به حفظ وزن مناسب كمك مي كند.
از نظر جسمي فعال باشيد
هيچوقت براي شروع فعاليت بدني و ورزش دير نيست! با مقادير كم فعاليت بدني شروع كنيد و بتدريج مدت،تكرار و شدت فعاليت را در طول زمان افزايش دهيد.با اين وجود قبل از شروع برنامه تمريني براي اطلاع از مناسب بودن فعاليت براي شما، صحبت با پزشك خود مشورت كنيد.
در افراد بزرگسال 65 سال و بالاتر ،فعاليت بدني مي تواند طيفي از ورزش ها و تمرينات برنامه ريزي شده تا ساير فعاليت ها معمولي را شامل شود مانند پياده روي ،شنا ،باغباني،يا انجام كارهاي خانه.
اگر نمي توانيد مقادير فعاليت هاي بدني پيشنهاد شده را به علت مشكلات و شرايط سلامتي انجام دهيد، سعي كنيد بر حسب توانايي و شرايط مجاز خود فعال باشيد.
اگر غير فعال يا كم تحرك هستيد يا دچار بعضي از محدوديت هاي ناشي از بيماري هستيد ويا اگر از گروه بدون تحرك هستيد به هر يك از سطوح بالاتر فعاليت حركت كنيد، منافع سلامتي افزوده خواهيد داشت.اگر نتوانيد به سطح فعاليت بدني پيشنهادي برسيد ،هدف شما بايد تعيين اهداف كمي براي افزايش مدت، تكرار و بالاخره شدت فعاليت براي دستيابي به آن ها باشد.
از وضعيت عوامل خطر خود مطلع شويد
هرچه به سمت پيري مي رويد، فشارخون،كلسترول خون و ساير مقادير مرتبط با قلب تمايل به افزايش دارند.
كاركنان بهداشتي خود را ملاقات كنيد تا فشارخون ،كلسترول خون ، قند خون ،وزن و نمايه توده بدني شما را اندازه گيري كنند و در مورد ميزان خطري كلي كه داريد يا راه ها و انتخاب هاي درماني شما را راهنمايي كنند .

عوامل خطر بيماريهاي قلب عروق را با برنامه درماني تجويز شده كه شامل دارو درماني و توصيه براي اصلاح شيوه زندگي و رژيم غذايي است،كاهش دهيد.
به مصرف دخانيات نه بگوييد و از دود سيگار دست دوم اجتناب كنيد
مصرف دخانيات در خانه را ممنوع كنيد و از دود دست دوم سيگار دوري كنيد.در طول 2 سال بعد از ترك دخانيات خطر بيماري قلبي عرقي بطور اساسي كاهش مي يابد.
اگر ترك دخانيات براي شما سخت است به كاركنان بهداشتي مراجعه كنيد و از آن ها مشاوره و يا از كارفرماي خود كمك بخواهيد، چون ممكن است محل كار شما داراي خدمات ترك دخانيات باشد.
كودكان و جوانان
يك قلب سالم براي يك زندگي كامل ، بدون توجه به سن و جنس حياتي است.رژيم غذايي نا سالم ،فعاليت بدني و مصرف سيگار علل اصلي بيماري قلبي و سكته مغزي است.شيوه زندگي ناسالمي كه به بروز بيماري قلبي مي انجامد، اغلب در كودكي و نوجواني شروع مي شود، بنابراين پيشگيري از بيماري قلبي بايد از آن زمان شروع شود. فدراسيون جهاني قلب براي پيشگيري از مصرف دخانيات و ارتقاي رژيم غذايي سالم و فعاليت بدني در ميان كودكان و جوانان فعاليت مي كند.
در سراسر دنيا با بحران افزايش كودكان چاق يا داراي اضافه وزن و در نتيجه افزايش افراد در معرض خطر بيماري قلبي عروقي روبرو هستيم.موضوع روز جهاني قلب با رويكرد پيشگيري و كنترل بيماري قلبي عروقي در طول زندگي با تاكيد بر زنان و كودكان است.
زنان و بيماري قلبي عروقي
-بيماري قلبي عروقي اولين عامل كشنده اي است كه بالغ بر 6/8 ميليون نفر مرگ در زنان را شامل مي شود.
- در زنان همانند مردان، مشترك ترين علامت حمله قلبي درد قفسه سينه يا احساس ناراحتي در قفسه سينه است.اما زنان نسبت به مردان علائم همچون" تنگي نفس،تهوع و درد پشت يا فك را بيشتر تجربه مي كنند.
-فشارخون بالا اولين عامل خطر بيماري قلبي عروقي است.زناني كه به سن يائسگي رسيده اند ،خطر بيشتري براي ابتلاء به فشارخون بالا دارند،در نتيجه بسيار مهم است كه فشارخون بطور منظم اندازه گيري شود.
- خطر بروز سكته مغزي در زناني كه سيگار مصرف مي كنند ، دو برابر بيشتر است.هرچه سيگار بيشتري مصرف شود،ميزان خطر نيز افزايش مي يابد. مواجهه با دود دست دوم سيگار خطر مرگ ناشي از بيماري قلبي را تا 15% افزايش مي دهد.
-خانم ها سلامت قلب خود را در الويت قرار دهيد،اين به نفع شما و خانواده تان است.
-بيماري هاي قلبي عروقي اولين علت مرگ هستند و بيش از 6/8 ميليون نفر از زنان در سراسر دنيا سالانه به اين علت فوت مي كنند:كه حدود يك مرگ در هر دقيقه است.زنان بايد اين حقيقت را در مورد ميزان خطر خود و اقدامات حفاظتي از خود را ياد بگيرند.
-زنان مبتلا به ديابت در معرض خطر بيشتري براي مرگ ناشي از بيماي قلبي عروقي نسبت به افراد غير مبتلا هستند واز انجا كه قند خون بالا معمولا بدون علامت است بايد طبق نظر كاركنان بهداشتي قند خون را به طور دوره اي اندازه گيري كنيد تا اگر قند خون بالا بود هر چه سريعتر ان را درمان وكنترل كنيد.
-خطر بيماري قلبي عروقي قبل از تولد،طي رشد جنيني شروع مي شود، و در دوران كودكي در مواجهه با رژيم غذايي ناسالم ،كم تحركي و مصرف دخانيات، بيشتر افزايش مي يابد. در دوران بارداري سلامت قلب خود را حفظ كنيد تا از بروز خطر در آينده در زندگي كودك خود حفاظت كنيد.
-فشارخون بالا در طي بارداري-چه ابتلاء قبل يا بعد از بارداري باشد-نياز به مراقبت ويژه دارد.زناني كه پراكلامپسي دارند –يك بيماري جدي كه با فشازخون بالا و پروتئين در ادرار بعد از هفته 20 بارداري مشخص مي شود-عليرغم اين حقيقت كه بعد از بارداري غالبا فشارخون به وضعيت طبيعي برمي گردداما اين زنان ،در معرض خطر افزايش يافته اي از بيماري قلبي عروقي در آينده هستند. در باره اين خطر با كاركنان بهداشتي صحبت كنيد.
-مطمئن باشيد از سلامت قلب خود مراقبت مي كنيد و فقط روي سلامت قلب خانواده تمركز نمي كنيد.
-كودكان با مثال ياد مي گيرند، لذا اگر شمارفتارها يي داشته باشيدكه به سلامت قلب منتهي شود ،الگوي مناسبي براي انها فراهم كرده ايد وآموزش داده ايد.
-هر ساله بيش از 6/8 ميليون نفر از زنان در سراسر دنيا به علت بيماري قلبي عروقي فوت مي كنند:اين تعداد بيش از جمع مرگ هاي ناشي از سرطان ها،سل،ايدز/آلودگي به ويروس ايدز و مالاريا است . با اين حال بيشتر بيماري هاي قلبي عروقي و سكته هاي مغزي قابل پيشگيري هستند.
-اين يك افسانه است كه بيماري هاي قلبي عروقي اغلب بر روي افراد ثروتمند ،مردان و افراد سالمند اثر مي گذارد-اين بيماري بر روي همه سنين و گروه هاي جمعيتي ،از جمله زنان و كودكان تاثير دارد.