آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1002
بازديدکنندگان امروز: 208
کل بازديدکنندگان: 4669738
بازديدکنندگان آنلاين: 8
زمان بارگزاري صفحه: 1.3884 ثانيه
نکاتی برای بزرگسالان

نكاتي براي بزرگسالان 18 تا 64 سال
اكثريت بيماري هاي قلبي عروقي توسط عوامل خطري كه مي تواند كنترل،درمان يا اصلاح شود،ايجاد مي شوند.
آيا ميدانستيد؟
-هر ساله،كم تحركي در بيش از 3 ميليون مرگ قابل پيشگيري، شركت دارد.
-رژيم غذايي ناسالم به چهار عامل خطر از ده عامل خطر اول مرگ در دنيا مانند فشارخون بالا،قند خون بالا،اضافه وزن و چاقي و كلسترول خون بالا مرتبط است
-هر روز ،15.000 نفر به علت اثرات ناشي از دخانيات و يك نفر از هر دو نفر سيگاري به علت بيماري هاي مرتبط با مصرف دخانيات فوت مي كنند. دود دست دوم دخانيات بيش از 600.000 نفر غيرسيگاري از جمله كودكان را در سال از بين مي برد.
قدم هايي را براي كاهش خطر خود و خانواده برداريد ،چون افراد بزرگسال سالم به خانواده سالم و جامعه سالم منجر مي شود.

فعال باشيد و به انجام فعاليت بدني تشويق كنيد
براي كودكان فرصت فعاليت ايجاد كنيد: با كودكان خود به فعاليت بپردازيد و به چيزي كه نصيحت كرديد عمل كنيد، اين فرصت ها مي تواند شامل رفتن به مدرسه با پاي پياده و يا با دوچرخه باشد.
نوجوانان مي خواهند قدرتي داشته باشند كه خودشان تصميم بگيرند و آن را اجراء كنند.تاكيد بر اين كه چه كار ي انجام مي دهند مهم نيست ، مهم انجام فعاليت است چون آن ها فقط نياز به فعال بودن بطور منظم دارند.اين شامل بازي فوتبال با دوستان، يا ساير تفريحات همراه با فعاليت بدني است كه آن ها واقعا" لذت مي برند.لازم نيست كه فقط يك نوع ورزش باشد.
همسالان مي توانند نقش بانفوذي در زندگي نوجوانان داشته باشند.لذا فرصت هايي براي نوجوانان براي فعال بودن همراه با دوستان خودشان ايجاد كنيد.عنصر اجتماعي به افزايش بعد تفريحي فعاليت ،كمك و به اشتياق براي تمرين منظم ،تشويق مي كند.
مدت زمان تماشاي تلويزيون يا بازي هاي كامپيوتري كودكان و نوجوانان را به كمتر از 2 ساعت در روز محدود كنيد و بازي هاي فعال تري را به عنوان جايگزين ،پيشنهاد كنيد.
زماني كه براي بازي كودكان خود فضاي سبز ايمن به مقدار كافي وجود ندارد ،با دولت و شهرداري ها از طريق مكاتبات و جلسات صحبت كنيد تا اطمينان يابيد شهر ها با زيرساخت هايي كه از زندگي با قلب سالم حمايت مي كنند، توسعه يافته اند.
فعال باشيد.
حتي30 دقيقه فعاليت با شدت متوسط 5 بار در هفته ،خطر بيماري قلبي و سكته مغزي را كاهش مي دهد.
بياد داشته باشيد كه فعاليت بدني فقط ورزش نيست. هر حركت بدن كه همراه با صرف انرژي است، فعاليت محسوب مي شود. اين فعاليت مي تواند از ورزش ها و تمرينات تا ساير فعاليت ها مانند بازي با كودكان در خارج از خانه ،پياده روي ،انجام كارهاي خانه و ......را شامل شود..
به محتواي هر چه كه مي خوريد، توجه داشته باشيد.
رژيم هاي غذايي غني از چربي هاي اشباع ،اسيدهاي چرب ترانس و نمك، خطر حمله قلبي يا سكته مغزي شما را افزايش مي دهند. مصرف زياد نمك ، مي تواند منجر به فشارخون بالا شود. مصرف زياد چربي هم منجر به انسداد عروق مي شود.
در خصوص غذاهاي فرآوري شده كه اغلب حاوي مقادير زيادي از نمك هستند، بسيار محتاط باشيد. دريافت نمك بايد به كمتر از 5 گرم در روز (حدود يك قاشق چايخوري ) محدود شود.
از متخصصين بخواهيد
اگر شما از حمله قلبي يا سكته مغزي رنج مي بريد،با كاركنان بهداشتي در مورد بهترين راهي كه عوامل خطر ي را كه زمينه بيماريهاي فوق را فراهم كرده است را درمان و كنترل مي كند، صحبت كنيد، در نتيجه مي توانيد از حادثه بعدي جلوگيري كنيد.
از وضعيت عوامل خطر خود مطلع شويد
كاركنان بهداشتي( مثل پزشك) را ملاقات كنيد تا فشارخون ،كلسترول خون ،قند خون ،وزن و نمايه توده بدني شما را اندازه گيري كنند و در مورد ميزان خطري كه داريد ،شما را راهنمايي كنند.