آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 936
بازديدکنندگان امروز: 417
کل بازديدکنندگان: 4594588
بازديدکنندگان آنلاين: 13
زمان بارگزاري صفحه: 1.4040 ثانيه
جاده قلب سالم

-بسياري از بيماري هاي بزرگسالي ازجمله بيماري قلبي و سكته مغزي ،ريشه در نوجواني دارند كه بعدا" منجر به بيماري يا مرگ زودرس در زندگي مي شوند.
-اكثريت مصرف كنندگان دخانيات در دنيا در زمان نوجواني مصرف دخانيات را شروع كرده اند و اگر والدين افراد سيگار مصرف كنند احتمال دارد بچه ها سه برابر وادين سيگار مصرف كنند.
-كودكان داراي اضافه وزن و چاقي احتمال دارد در نوجواني چاق بمانند و احتمال بيشتري دارد در سنين جوانتر به بيماري ديابت و قلبي عروقي مبتلا شوند.
-فعاليت بدني كه در كودكي ياد گرفته شده اگر تا بزرگسالي ادامه يابد ،بعدا" در كاهش خطر بيماري قلبي و سكته مغزي در زندگي نقش مهمي دارد.
مصرف غذاي سالم ،فعاليت بدني و عدم مصرف دخانيات را تشويق كنيد،چون كودكان سالم ،بزرگسالان سالم مي شوند.
مصرف دخانيات در خانه را ممنوع كنيد و مانع مواجهه كودكان با دود دست دوم دخانيات بشويد. دود دست دوم سيگار بيش از 600.000 نفر از افراد غير سيگاري و از جمله كودكان را در سال از بين مي برد.
براي كودكان خود يك الگو باشيد و سعي كنيد مصرف دخانيات را ترك كنيد.-در صورت لزوم به دنبال مشاوره هاي تخصصي براي ترك دخانيات باشيد-چون كودكان بيشتر احتمال دارد از رفتار والدين خود پيروي كنند و نوجوانان هم اگر به حرف و نصيحت خود عمل نكنيد، از شما انتقاد مي كنند.
به كودكان در خصوص خطر مصرف دخانيات آموزش دهيد در نتيجه آن ها را تشويق مي كنيد كه خودشان هم سيگار مصرف نكنند.
مصرف رژيم غذايي سالم را تشويق كنيد

وعده هاي غذايي خانواده را طوري برنامه ريزي كنيد كه همه با هم غذا بخوريد-زماني كه همه كنار هم غذا مصرف مي كنند، كودكان احتمال كمتري دارد غذاهاي نامناسب يا ميان وعده يا تنقلات به ميزان زياد مصرف كنند.
غذاهاي سالم را طوري تهيه كنيد كه براي كودكان جالب باشد.-غذاهاي رنگي را انتخاب كنيد و كودكان را در برنامه ريزي پخت غذاها درگير كنيد و مطمئن شويد انتخاب هاي سالم در خانه براي وعده هاي غذايي و تنقلات و ميان وعده ها وجود دارد.
ناهار كودكان خود را در خانه تهيه كنيد و مطمئن شويد كه يك غذاي سالم را به مدرسه مي برد و كودك خود را تشويق كنيد تا در صورت امكان غذاهاي سالم را در بوفه مدرسه انتخاب كند. با مسئولين مدارس كودكان خود در مورد انتخاب هاي غذايي مناسب صحبت كنيد.
مطمئن شويد غذاي عصرانه خانواده در خانه شامل 2 تا 3 واحد سبزي به ازاي هر فرد است و از غذاهاي با مقادير زياد چربي هاي اشباع ،اسيدهاي چرب ترانس ،نمك و شكر اجتناب كنيد.
در مورد غذاهاي فرآوري شده كه اغلب حاوي مقادير زيادي از نمك هستند ، احتياط كنيد.دريافت كلي نمك نيز بايد به كمتر از 5 گرم در روز محدود شود(حدود يك قاشق چايخوري).

فعال باشيد و به انجام فعاليت بدني تشويق كنيد
براي كودكان فرصت فعاليت ايجاد كنيد:با كودكان خود به فعاليت بپردازيد و به چيزي كه نصيحت كرديد عمل كنيد،اين فرصت ها مي تواند شامل رفتن به مدرسه با پاي پياده و يا با دوچرخه باشد.
نوجوانان مي خواهند قدرتي داشته باشند كه خودشان تصميم بگيرند و آن را اجراء كنند.تاكيد بر اين كه چه كار ي انجام مي دهند مهم نيست ، مهم انجام فعاليت است ،چون آن ها فقط نياز به فعال بودن بطور منظم دارند.اين شامل بازي فوتبال با دوستان، يا ساير تفريحات توام با فعاليت بدني است كه آن ها واقعا" لذت مي برند.لازم نيست كه فقط يك نوع ورزش باشد.
همسالان مي توانند نقش بانفوذي در زندگي نوجوانان داشته باشند.لذا فرصت هايي براي نوجوانان براي فعال بودن همراه با دوستان خودشان ايجاد كنيد.عنصر اجتماعي به افزايش بعد تفريحي فعاليت كمك و به اشتياق براي تمرين منظم ،تشويق مي كند.
مدت زمان تماشاي تلويزيون يا بازي هاي كامپيوتري كودكان و نوجوانان را به كمتر از 2 ساعت در روز محدود كنيد و بازي هاي فعال تري را پيشنهاد كنيد.
زماني كه براي بازي كودكان خود فضاي سبز ايمن به مقدار كافي وجود ندارد ،با دولت و شهرداري ها از طريق مكاتبات و جلسات صحبت كنيد تا اطمينان يابيد شهر ها با زيرساخت هايي كه از زندگي با قلب سالم حمايت مي كنند، توسعه خواهند يافت.