آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1403
بازديدکنندگان امروز: 1694
کل بازديدکنندگان: 4663288
بازديدکنندگان آنلاين: 10
زمان بارگزاري صفحه: 1.1231 ثانيه
سلامت روان در سالمندان

سلامت روان در سالمندان

 

 

- حفظ سلامت روان سالمندان در دنیای مدرن امروزی یکی از امور مهم و اساسی می باشد.

سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود را دارد و در عین فرایند پیر شدن ، کاهش تدریجی عملکرد برخی دستگاه های بدن (قلبی عروقی، تنفسی ، ادراری -تناسلی ، غددی ، ایمنی و سایر دستگاه ها ) روی می دهد. اما این باور که پیری همواره با نقایص عمیق جسمانی و هوشی همراه است افسانه ای بیش نیست . بسیاری از افراد سالمند توانایی های شناختی و جسمانی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می کنند .

بطور کلی پیر شدن به معنای پیر شدن سلولهاست. هر سلول دوره عمر مشخصی دارد که عوامل ژنتیک و عوامل محیطی و ... در آن موثرند . با افزایش سن تغییرات ساختمانی در سلول ها روی می دهد .

« می شود پیر بود اما سرزنده »

 

مهم نیست چند سال دارید کافی است از همین لحظه بیشتر مراقب سلامتی خودتان باشید .

تا در سال های بعد، از زندگی سالم تر و با نشاط تری برخوردار باشید . پیری به معنای بازنشستگی، پدر یا مادر بزرگ شدن یا رسیدن به یک سن خاص سالمندی نیست بلکه پیری یک فرایند مادام العمر است . افرادی که شانس رسیدن به سن سالمندی را می یابند ، کسانی هستند که با موفقیت مراحل مختلف زندگی را پشت سر گذاشته اند . پیری موفق ، متضمن چندین عامل است که اکثر آنها تحت کنترل شما قرار دارد: 1-نوع نگرش شما به مقوله پیری ،  2- فعالیت ها  ، 3- مراقبتهای بهداشتی و روابط بین فردی .

اگر چه جسم شما پیر می شود اما ذهن شما ، تا هر زمان که اراده کنید جوان خواهد ماند.

 

« چگونه سالم پیر شویم»

سلامت روان در سالمندی بستگی به چگونگی مواجهه با تغییرات بدن در این دوران دارد. این بدان معنا نیست که افراد مسن هیچ بیماری یا مشکلی را تجربه نمی کنند بلکه منظور آن است که کنترل و درمان به موقع علایم و بیماریها منجر به افزایش کیفیت زندگی خواهد شد.

بیماری های روانشناختی به گروهی از حالات روانی اطلاق می گردد که باعث اختلال در تفکر، رفتار و احساس فرد و  کاهش سازگاری او با تغییرات و استرس های زندگی  می شود.

کلید اصلی سلامت روان در سالمندان سلامت جسم در این افراد است . سلامت جسم و روان در سالمندان یک رابطه دوسویه است . افراد با مشکلات و بیماری های جسمی مثل دیابت و بیماری قلبی و فشارخون و آرتروز در معرض اختلالات روانپزشکی بیشتری می باشند و همچنین در افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب احتمال ابتلا به مشکلات طبی بیشتر می باشد .

 

« چه عواملی می تواند باعث اختلال در سلامت روان گردد ؟»

•·         اضطراب و افسردگی

•·         عدم تغذیه مناسب

•·         مصرف دخانیات و الکل

•·         برخی از داروهای مورد استفاده به علت مشکلات جسمی در سالمندان

•·         تداخل داروهای تجویز شده توسط پزشک های متعدد ( بدلیل عدم اطلاع پزشکان از داروهای تجویز شده توسط بقیه همکاران )

•·         عدم فعالیت و تحرک کافی

•·         استرس و ناراحتی ناشی از مرگ عزیزان و تنهایی ناشی از آن

•·         بیماری های جسمانی

 

« چند نکته مفید برای بهداشت روان در سالمندان »

•1.        به اندازه کافی استراحت کنید .

خواب و استراحت کافی به شما کمک می کند تا ذهنی آرام داشته باشید . 7 الی 8 ساعت در شبانه روز بخوابید.

علاوه بر خواب شبانه ، خواب نیمروزی به مدت 30 تا 40 دقیقه برای افزایش انرژی به شما کمک می کند ( به شرط آن که به بی خوابی شبانه مبتلا نباشید).

•2.       فعالیت بدنی را از همین امروز شروع کنید .

هر چه زودتر ورزش منظم را آغاز کنید ، فواید بیشتری به دست خواهید آورد . ورزش کردن ، باعث کاهش بیماری های مزمن مثل کاهش فشارخون ، کاهش چربی خون و ... میشود. یک فعالیت بدنی منظم و ملایم روزانه، مثل پیاده روی به مدت 30 دقیقه در روز باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی و کاهش بروز پوکی استخوان ، بهبود عملکرد تنفسی و بهبود جریان خون و حفظ وزن ایده آل و تناسب اندام و در نهایت احساس کلی آرامش جسمی و روانی می باشد . در بسیاری از موارد با رژیم غذایی و ورزش و بدون مداخلات جراحی یا طبی اضافی،  می توان فرایند یک بیماری را متوقف نمود . پیری به معنای از کار افتادگی نیست و سال های بعد از بازنشستگی می توانند از جمله دلپذیرترین و پربارترین سالهای زندگی شما باشند .

•3.      به ذهن و مغزتان هم ورزش دهید

مقداری از حواس پرتی ها در سنین پیری ، طبیعی قلمداد می شوند . فشارعصبی و اضطراب و زندگی پر مشغله هم می تواند در حافظه و تمرکز حواس شما اختلال ایجاد کند . پیری عموماً تاثیری در حافظه درازمدت ، ندارد اما حافظه کوتاه مدت اغلب دچار نقصان می شود .

ذهنتان را با حل کردن انواع جداول و معماها درگیر کنید . اطلاعات عمومی خود را با خواندن کتابهای متعدد افزایش دهید .

برای فرزندان و نوه های خود قصه بخوانید و در حل تکالیف به آنها کمک کنید . راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه مستمر است .

در کلاس های مختلف ثبت نام کنید  . هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست .

•4.       در فعالیتهای اجتماعی مختلف شرکت کنید

روابط اجتماعی خود را در حدی حفظ کنید که تفاوت جزئی با سالهای قبل داشته باشید . برای بسیاری افراد، سن پیری دوره تداوم رشد هوشی، هیجانی و روانی است . با انزوا، افراد نسبت به افسردگی آسیب پذیرتر می شوند . تماس با جوانان نیز مهم است . شما می توانید ارزش های فرهنگی را ، به نسل جوان منتقل کنید و احساس سودمندی خود را حفظ کنید و از انزوا و افسردگی و استرس روزمره رها گردید . در کنسرت ها ، سخنرانی ها ، سینما و مهمانی های دوستان وآشنایان ، سفرهای گروهی با بستگان و دوستان .... شرکت کنید.

سعی کنید با دوستان و آشنایان خود ، حداقل یک بار در هفته دور هم جمع شوید .

•5.      خاطرات گذشته خود را برای فرزندان و نوه ها تعریف کنید .

یادآوری خاطرات و حتی تماشای آلبوم عکس های قدیمی و صحبت با افراد خانواده راهی برای پیوند شما با اطرافیان و تقویت حافظه شما می باشد .

•6.       از علایم افسردگی و اضطراب آگاه باشید .

اگر اخیراً احساس تغییر خلق، کاهش انرژی ، کاهش لذت بردن از فعالیت های روزمره، احساس گناه ، حس بی ارزشی، میل به تنهایی ، دلشوره و اضطراب ، کاهش خواب و اشتها و کاهش وزن و شکایات متعدد جسمانی را داشته اید حتماً همراه با یکی از اعضاء خانواده به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید .