آموزش سلامت
فرآیندها
پیوندها


 



 











فصلنامه دیجیتال داوطلبان سلامت 


آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1633
بازديدکنندگان امروز: 3116
کل بازديدکنندگان: 5153350
بازديدکنندگان آنلاين: 8
زمان بارگزاري صفحه: 1.6224 ثانيه
نکات مهم در انتخاب غذا در خارج از منزل

تهیه و انتخاب غذای سالم در خارج از منزل
به چه نکاتی در زمان صرف غذا در رستوران ها باید توجه کنیم؟
یکی از معضلات شهرنشینی، مصرف غذاهای آماده غیر خانگی در فست فودها و رستوران ها می باشد که به علل مختلف ممکن است سلامت انسان را با مخاطره مواجه سازد.
با توجه به برخی نکات مهم می توان غذای سالم تری انتخاب کرد:
1- غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، مرغ سوخاری و ... دارای مقادیر زیادی روغن هستند و مصرف مکرر آن ها سبب افزایش دریافت کالری و مستعد شدن برای اضافه وزن و چاقی می شود. بنابراین توصیه می شود مقدار و دفعات مصرف این نوع غذاها را کاهش دهید. در صورت مصرف غذاهای سرخ شده ، حتما از سبزی ها نیز در کنار آن ها استفاده کنید. سیب زمینی تنوری نیز جانشین مناسبی برای سیب زمینی سرخ کرده است.
2- غذاهای رستورانی معمولا پر نمک هستند. بنابراین نیازی نیست که با نمکدان، مقدار نمک آن را اضافه تر کنید. سعی کنید عادت استفاده از نمکدان را از خود دور کنید.
3- فست فودها ذاتا دارای نمک زیادی هستند که مصرف کننده را مستعد افزایش فشارخون می نمایند. میزان نمک اضافه شده در سایر غذاهای تهیه شده در رستوران ها نیز خارج از کنترل ما می باشد. بنابراین از اضافه کردن نمک به این غذاها پرهیز نمایید.
4- روی سالاد یا داخل ساندویچ ها و پیتزا از سس(مایونز، کچاپ و ...) استفاده نکنید. اگر به طور معمول در غذاهای آماده، سس به سالاد یا ساندویچ اضافه می شود، از فروشنده یا تهیه کننده غذا بخواهید بدون اضافه کردن سس آن را آماده نماید. از سرکه یا آب لیمو و روغن زیتون برای طمع دار کردن سالاد استفاده کنید.
5- یک وعده غذای فست فود به طور متوسط معادل 1000 کیلو کالری یا بیشتر انرژی تولید می کند، یعنی حدود نیمی از کالری مورد نیاز روزانه!!
برای کاهش حجم غذای خود در رستوران های خارج از منزل یا فست فود فروشی ها می توانید از تهیه کننده یا فروشنده غذا بخواهید غذا را با اندازه کوچکتری تهیه کند و یا محتویات داخل ساندویچ را کم کند. هم چنین می توانید بخشی از غذای خود را برای وعده بعد نگه دارید و یا با خود به منزل ببرید.
6- غذا را باید با آرامش جوید و از سریع خوردن غذا پرهیز کرد. قبل از اینکه کاملا احساس سیری و پری کنید دست از غذا خوردن بکشید و به دستگاه گوارش فرصت بدهید تا هضم و جذب مواد بهتر صورت بگیرد. در این صورت پس از صرف غذا احساس بهتری خواهید داشت.
7- نوشابه های گاز دار علاوه بر ایجاد سیری کاذب و اختلال در هضم غذا، حاوی قند فراوان هستند. مصرف یک وعده نوشابه، مقدار زیادی کالری بدون تامین مواد مغذی به بدن وارد می کند. آب دوغ کم نمک بدون گاز و نوشیدنی های کم شیرین و کم کالری سالم ترین نوشیدنی ها هستند.
8- معمولا برای استفاده بیشتر از مبلغی که برای خرید غذا پرداخت شده است، تمایل به بیشتر خوردن نیز وجود دارد، پس بهتر است از فروشنده بخواهید کنار غذا و یا ساندویچ مقدار سالاد سالم یا سبزی های بخارپز یا آب پز بیشتری برایتان بگذارد.
9- انواع ماست پر چرب و یا ماست خامه ای حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی است که موجب بالا رفتن کلسترول خون می شود و به دلیل کالری زیاد اضافه وزن و چاقی را هم به دنبال دارد. پنیر خامه ای نیز حاوی چربی زیادی است. به جای پنیر خامه ای از پنیرهای معمولی یا کم چرب استفاده کنید.